membre du passiflora:  

VEILIGHEID

 

Renault's visie op veiligheid

 

Bedankt voor uw steun!

 
   
 
volg ons op:

Renaultoloog

Homepage

De Renaultoloog

Nieuwsbrief
Festival 2012
Festival 2014
Festival 2016

Renaultrijders

Evenementen
Clubs & Hobbyisten
Club nieuws
Miniatura

Modelbouw

Miniaturen

Verzameling

Online shop

Renault - produkten

Renault nieuws

Historie

Auto's

Bedrijfswagens

Personenvervoer

Landbouw

Treinen

Luchtvaart

2-& 3-wielers

Scheepvaart

Oorlogsmaterieel

Conceptcars

Design

Renault - autosport

Formule 1

Parijs - Dakar

Truckracing

Toerwagens

Cupracers

Formules & GP's

Rally

Recordwagens

Overige sporten

Renault - overige

Aparte Renaults

Extreme machines

Bedrijven

Logo's & Huisstijl

Reclame

Veiligheid

Milieu

Weetjes & Feiten

Samenwerking

Films & Series

Prijzenkast

Links

Links

Losange Magazine
Renault "R-serie"
Festival fotoalbum
Fotoalbums 1
Fotoalbums 2
Fotoalbums 3

Contact

E-mail

Gastenboek

Forum

Overige

Adverteren

Bronvermelding

Disclaimer
Official partners:
Renault dealer Janssen
 
Renault dealer Strijbosch
 
Nebim B.V.
 
Dijkstra & Langeweg, Rutten
 

Dé site met AL het Renault nieuws!

Hier adverteren?

Mail naar de Renaultoloog of klik hier voor meer info

 

Een belangrijke reden voor de aanschaf van een bepaalde auto is de veiligheid. Welke beschermende onderdelen zitten erop? Airbags, gordelspanners, kreukelzones, ABS, onderrijbeveiliging enz. Denk je aan veilige auto's dan kom je al snel uit bij Volvo en Saab. Maar Renault behoort inmiddels ook tot de veiligste auto's van vandaag. Vroeger bekommerde de automobilist zich niet of nauwelijks om de veiligheid terwijl de autobouwers al lang bijzondere aandacht besteedden aan dat aspect.


Renault speelt vanaf 1954 hierin een opvallende rol door de oprichting van een onderzoeks-centrum voor fysiologie en biomechanica waar ingenieurs en artsen nauw samenwerken. Er wordt onderzoek gedaan naar oorzaken en gevolgen van ongelukken en daarmee is de basis gelegd voor een nieuwe wetenschap: de leer der verkeersongevallen. Vanaf 1969 wordt er een databank bijgehouden van ongevallen en de gevolgen ervan. Ter plekke wordt informatie verzameld. Informatie betreffende effecten op het menselijk lichaam en de effecten van het materiaal worden onderzocht. Krachten en zwakheden van de mens worden omgezet in een wiskundig model: de crash-test-dummy. Dankzij deze poppen voert Renault proeven uit met experimentele voertuigen om botsingen te simuleren. 

In de jaren '80 worden er een aantal passieve (stalen balken in de portieren) en actieve (ABS, Airbag) veiligheidsvoorzieningen geďntroduceerd. Wereldwijd wordt de wetgeving aangepast en worden de eisen steeds hoger. Zodoende werd veiligheid een must voor de consument. Waar vroeger de eerste crashtest werd uitgevoerd met een Dauphine op een helling is deze plek nu uitgegroeid tot de vestiging van een crashtestcentrum in Lardy nabij Parijs. Hier werkt men momenteel volgens de recentste normen, zo men al niet op de reglementering vooruit loopt. Inmiddels worden crashtests virtueel (op de computer) nagebootst. Voordeel hiervan is dat de auto al vooruit ontworpen wordt met inbegrip van vervorming van de constructie en het effect van het "ontploffen" van de airbag en de kracht van de gordels die op de borst drukt. Ook onafhankelijke bureaus doen crashtests, waaronder de Euro NCAP. Deze kennen sterren toe. 5 Sterren is het maximale haalbare. Types als de Vel Satis, Mégane en Laguna behaalden deze perfecte score. Dit geeft dus alleen maar aan dat al die inspanningen door de jaren heen hun vruchten afwerpen. Maar uiteraard is voorkomen beter dan genezen, door zelf defensief te rijden voorkomt men een hoop ellende, ondanks het drukke verkeer van tegenwoordig zit een ongeluk in een klein hoekje. 90% van de ongelukken is aan menselijke fouten te wijten. Maar de elektronica gaat "ons" steeds meer helpen...


Crashtest

Een crash-test tussen een Premium en een Mégane. De Premium is voorzien van een onderrijbeveiliging zodat de Megane niet onder de vrachtwagen kan schieten.

<----


Inzittenden bescherming

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
     
       
   

©2004-2015 Renaultoloog - ©Renault - ©Renault Trucks