20 jaar! 2004-2024

 
 
 

Dé ALLES van Renault verbinding!

  Hier adverteren? klik hier voor meer info

         
 
Renaultoloog Renault - producten Renault - autosport Renault - overige Links Contact Overige
 

Homepage

Historie

Formule 1

Aparte Renaults

Links

E-mail Adverteren

De Renaultoloog

Auto's

Parijs - Dakar

Extreme machines

Renault "R-serie"

Gastenboek

Bronvermelding

Nieuwsbrief

Bedrijfswagens

Truckracing

Bedrijven

Festival fotoalbum   Disclaimer & Privacy
Festival

Personenvervoer

Toerwagens

Logo's & Huisstijl

Clubs & Hobbyisten    
En Route

Landbouw

Cupracers

Reclame

Forum

   

Meeting & Markt

Treinen

Formules & GP's

Veiligheid

Losange Magazine    
Renaultrijders

Luchtvaart

Rally

ZE & Milieu Autoverzorgingsproducten    
Evenementen

2-& 3-wielers

Recordwagens

Weetjes & Feiten

Winterbanden    

Modelbouw

Scheepvaart

Overige sporten

Samenwerking

     

Miniaturen

Oorlogsmaterieel

 

Films & Series

     
Verzameling

Conceptcars

 

Prijzenkast

   

 

  Design          
 

DESIGN

 

De ontwerpen van Renault


Hoe moeten onze Renaults er uitzien? Het wordt meestal een combinatie tussen mooie lijnen en functionaliteit. Veiligheid erin verwerken is ook van invloed op het ontwerp. Maar als belangrijkste punt staat de behoefte van de klant voorop, die wil een vrachtwagen met veel laadvermogen, of een tractor met veel zicht rondom, of een auto die veilig en zuinig is. Door deze steeds veranderende behoeftes worden modellen in een snel tempo ontwikkeld en steeds sneller vervangen door nieuwe "gefacelifte" of totaal vernieuwde series.In het begin waren de voorschriften m.b.t. functionaliteit, veiligheid en verbruik soepeler dan nu en werden auto's puur als een mechanisch wonder gezien. Een "alligator" motorkap  voor de imposante radiateur uit het begin van autohistorie gaf dit duidelijk aan. Al snel besefte men dat het oog ook wat wil en werd aero-dynamica geďntroduceerd. Stroomlijn had reeds furore gemaakt in de vliegtuigbouw. Fraaie lijnen en snelle vormen gaven de voertuigen een heel ander aanzien. Ronde voorkanten, geďntegreerde koplampen gaven de auto's meer stijl en elegantie, vooral in de jaren '30. Na de WO II beheerste een chef-ingenieur nog alle ontwerptechnieken want er waren weinig modellen en nog minder uitvoeringen, maar vooral sinds 1970 is het aantal ingenieurs flink toegenomen. Nieuwe vakgebieden ontstaan als gevolg van de uitvinding van de electronica, milieuproblematieken, groeiende aandacht voor veiligheid en ontwikkeling van nieuwe materialen. Zo ontstaan projectgroepen. Specialismen die uiteindelijk samensmelten tot één model. De traditionele tekentafels maakten plaats voor computers. Alles kan worden gesimuleerd en berekend. Er kan 3-dimensionaal getekend worden. Prachtige ontwerptekeningen komen uit de printers gerold. Er ontstaat zoveel informatie in de loop der jaren die uit alle ontwerpen gehaald wordt, mogelijkheden met bepaalde materialen enz. Diverse methoden vragen om een goede samenwerking tussen specialisten. Specialisten die zich bedienen van de meest geavanceerde computerapparatuur. De resultaten zien wij dan ook terug op de weg , tot in het kleinste detail is er over nagedacht ...


Auto's

Caravelle Fuego R9 R9
R9 R14 X29 X90

Be Bop SUV

Clio cabrio

Twingo

Twingo Air

Twingo

Laguna

Laguna

Laguna

 
Megane Hatchback

Megane Coupe

Vel Satis

 

Zo

Argos

Avantime

Fiftie

Initiale

Laguna

Modus & Ludo

Pangea

 

Racoon

Scenic

Sport Spider

 
 
Mégane Dacia Logan 2016 Grand Scénic  

Bestelwagens

2020 Trafic

Master

Trafic

Trafic

Trafic

Trafic

Trafic

Mascott

 

Mascott

Mascott

Mascott

 

Vrachtwagens

Virages Virages AE concept

Premium

Premium

Premium

   
     

Magnum

2013 T-serie

2018 High roof cab
 
2018 High roof cab sunroof Renault Trucks concept 2022 Electric concept in samenwerking met GEODIS  

Tractoren

 
project TX / mi 1988 / Xavier Allard project TX project TX  
   
    1976, ET40 project TX 1976, ET40 project TX

Overige

 

Design strategy Laurens van den Acker   Ublo

Civis


©2004-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault - ©Renault Trucks