20 jaar! 2004-2024

 
 
 

Dé ALLES van Renault verbinding!

  Hier adverteren? klik hier voor meer info

         
 
Renaultoloog Renault - producten Renault - autosport Renault - overige Links Contact Overige
 

Homepage

Historie

Formule 1

Aparte Renaults

Links

E-mail Adverteren

De Renaultoloog

Auto's

Parijs - Dakar

Extreme machines

Renault "R-serie"

Gastenboek

Bronvermelding

Nieuwsbrief

Bedrijfswagens

Truckracing

Bedrijven

Festival fotoalbum   Disclaimer & Privacy
Festival

Personenvervoer

Toerwagens

Logo's & Huisstijl

Clubs & Hobbyisten    
En Route

Landbouw

Cupracers

Reclame

Forum

   

Meeting & Markt

Treinen

Formules & GP's

Veiligheid

Losange Magazine    
Renaultrijders

Luchtvaart

Rally

ZE & Milieu Autoverzorgingsproducten    
Evenementen

2-& 3-wielers

Recordwagens

Weetjes & Feiten

Winterbanden    

Modelbouw

Scheepvaart

Overige sporten

Samenwerking

     

Miniaturen

Oorlogsmaterieel

 

Films & Series

     
Verzameling

Conceptcars

 

Prijzenkast

   

 

  Design          
 

ZE & MILIEU

 

De visie van Renault op ZE, het milieu, de leef-en werkomgeving


Ampere

 

Ampere is door Renault Group opgericht om de uitdagingen aan te gaan en te profiteren van de kansen die voortvloeien uit de transformatie van de auto-industrie, en tegelijkertijd het hoofd te bieden aan de klimaatproblemen. Het doel is om met Ampere uit te groeien tot Europees leider in de sterk groeiende markt van elektrische voertuigen. Ampere wordt gedreven door technologie en ontwikkelt een horizontaal model om extra wendbaar te zijn en sneller te kunnen innoveren. Het doel is om elektrische voertuigen in Europa te democratiseren, met voertuigen die mensen zich kunnen veroorloven. Ampere vertrouwt op vijftien jaar expertise met elektrische modellen en combineert een wendbare en efficiënte organisatie om volledig elektrische auto’s voor de Europese markt te ontwerpen en een unieke klantervaring te bieden. 

Ampere is opgericht met een routekaart om ESG (Environmental, Social & Governance) te integreren in de complete waardeketen – van de producten en diensten die het bedrijf ontwikkelt tot de processen, waardoor een koolstofarme circulaire economie ontstaat. Het industriële en technologische project dat Ampere nastreeft, vindt sterke weerklank op de Europese markt waar Renault Group is ontstaan. Het beschikt over een uniek reeks vaardigheden en een solide industrieel en technologisch ecosysteem dat de gehele waardeketen beschermt. Ampere exploiteert elf locaties in Frankrijk, waaronder vier industriële faciliteiten: de fabriek in Cléon en de ElectriCity-faciliteit met fabrieken in Douai, Maubeuge en Ruitz.

 

 Het bedrijf telt ruim 11.000 medewerkers (waarvan 35% ingenieurs) die hoogwaardige, veilige en duurzame voertuigen ontwerpen, ontwikkelen, produceren en op de markt brengen onder het merk Renault. Samen bundelen zij hun krachten om deze grootschalige transitie naar elektrische mobiliteit tot stand te brengen.


Waterstof

Renault met Hyvia in realistisch waterstofproject (Bron: Bestelauto, 19-10-2021).

Renault is in zee gegaan met Hyvia en Plugpowers. Dat zijn twee vooraanstaande bedrijven in de waterstofwereld. Samen hebben ze een naar wat het lijkt, zeer realistisch project ontwikkeld om bedrijfswagens op zowel batterijen als waterstof  te laten rijden. De productie start eind dit jaar in Frankrijk. Bestelauto sprak met Hyvia CEO David Holderbach.

“Wat wij willen is meerledig”, vertelt Holderbach. “Wij willen een zero-emissie transportoplossing die rijdt zonder concessies. En we willen de energietransitie voor bedrijven eenvoudiger maken. Dat kan door zelf waterstof te produceren ten behoeve van hun eigen vloot. Dat garandeert de aanwezigheid van steeds voldoende schone energie en voorkomt overbelasting van het net. Want ons systeem draagt ook bij aan de demping van de steeds sterkere pieken in de productie van elektriciteit door wind en zonnepanelen enerzijds en teveel vraag aan de andere kant. Maar ook bedrijven die niet over de mogelijkheid beschikken zelf energie op te wekken, kunnen met ingekochte groene stroom of certificaten met ons systeem op waterstof rijden.”

De totaaloplossing, zelf waterstof maken, bufferen en in de eigen vloot gebruiken is niet nieuw. Maar wat Renault nu aanbiedt, is wel een oplossing met één telefoonnummer. En daar houden ondernemers van. Hyvia heeft op basis van de vernieuwde Renault E-Master twee auto’s ontwikkeld. Een voor personenvervoer en een bestelauto. Beide beschikken naast de normale elektrische set up, ook een brandstofcel en opslagtanks voor waterstof. Daarmee gaat niet alleen de actieradius van het voertuig omhoog van 200 naar 500 kilometer. Ook kun je binnen vijf minuten weer 300 kilometer rijden door eenvoudigweg te waterstof te tanken. Dat verhoogt de inzetbaarheid van de voertuigen aanzienlijk.

 En daarin schuilt de flexibiliteit van het systeem. Natuurlijk kun je voor het geld die de waterstofversie van de Master kost, ook een bestelwagen neerzetten met voldoende batterijcapaciteit om 500 kilometer te kunnen rijden. Dat kon wel eens lichter zijn ook want de gewichtspenalty van de elektrisch aangedreven E-master met fuelcell is 450 kilogram. “Maar grotere batterijen betekenen ook langer laden of DC-snelladen. Met als gevolg dat de zware wissel die dat trekt op de stroominfrastructuur dat vaak onmogelijk maakt. En het extra gewicht wordt (voorlopig) gecompenseerd in de toelating zodat het originele laadvermogen van de Master behouden blijft”, weet Holderbach.

Het Renault Hyvia systeem dat Renault begin volgend jaar gaat uitrollen, betekent volgens de CEO meteen ook een kostenslag en een veel betere TCO. “Het is bijzonder geschikt voor bedrijven die nu al zelf energie opwekken. Die kunnen daar een veel beter rendement op gaan behalen.” Daar heeft Holderbach een punt. Elke firma met een veldje zonnepanelen op hun gebouw of wellicht zelfs een windmolen, weet dat een groot deel van die energie overdag tegen een lage vergoeding in de grid verdwijnt. Tegelijkertijd moet men ‘s ‘nachts dure energie terugkopen om de elektrische voertuigen op te laden. Want die werken doorgaans overdag.

Renault en Hyvia gaan die cyclus omdraaien door overdag van de overtollige zonne-energie waterstof te maken met een compacte electrolizer. Daardoor kan een bedrijf zijn opgewekte zonne- of windenergie veel hoger in de keten wegzetten. Namelijk op het niveau van automotive brandstof. Dat maakt voor hem het rijden een stuk goedkoper. Tegelijkertijd belast hij de grid veel minder omdat hij nagenoeg niets teruglevert.

De Elektrolyser zelf werkt volgens het PEM systeem. Dat staat voor Polymere Exchange Membrame. Daarbij wordt het water langs talloze platen met om en om een anode en een kathode geleidt met daartussen een membraam dat ondermeer voor de scheiding van de gassen (H en O2) zorgt. De elektrolyser van Hyvia is state of the art. Op zich bestaat de PEM techniek al sinds de jaren 60 en is daarmee proven technology. Bovendien is er buiten het laboratorium om niets dat efficiënter is en volledig commercieel kan worden ingezet.

Hyvia ontwikkelde ook de opslag op 700 bar, de pomp als wel de techniek in de Renault Master H2-Tech zelf. Zo ontstaat als het ware een eigen eco-systeem: Een bedrijf maakt optimaal gebruik van de zelf opgewekte energie, slaat het surplus op in waterstof ten behoeve van de eigen vloot. Met één pomp kan men tot 12 auto per uur voltanken. Dat is voorlopig meer dan voldoende.

De Renault Master zelf blijft ondanks zijn hoge hoed waaronder zowel de fuelcell als de tanks zijn onder gebracht volledig functioneel. De originele laadruimte van 12m3 blijft intact. De actieradius van 500 kilometer komt door de 30 kW brandstofcel in combinatie met een 33 kW batterij. Dat is een iets kleiner batterijpakket dan in de nieuwe elektrische Renault Master. De elektromotor en verdere elektronica blijft hetzelfde. Het op 700 bar gecomprimeerde waterstofgas zit in vier tanks op het dak met in totaal zes kilo inhoud. Fuelcell en batterij werken nauw samen. De stroom uit de brandstofcel is om te rijden én de batterij te laden. Normaal rijdt de auto op de elektrische energie die de brandstofcel levert. Cruisend op dezelfde snelheid regelt de computer het bijladen van de batterij met de overcapaciteit van de fuelcell. Maar bij het accelereren of wegtrekken, pakt de elektromotor even energie uit de batterij bij. Daardoor kan de brandstofcel binnen een nauwe bandbreedte op steeds dezelfde belastinggraad werken. Dat komt zowel de levensduur als de efficiëntie ten goede. De remenergie wordt geregenereerd en vloeit terug in de batterij. Later volgend jaar volgt er ook nog een Renault Master op waterstof als chassis cabine met 19m3 laadruimte. Die zal echter een actieradius van 250 kilometer krijgen.


2021 Renaulution

24 nieuwe modellen tot 2025 waarvan 10 electrisch en een nieuwe focus. Groupe Renault maakt zich klaar voor de toekomst en presenteert een nieuwe strategie die uit drie fasen bestaat. Tot en met 2025 presenteren de merken van Groupe Renault maar liefst 25 nieuwe producten, waarvan zich de helft in het Mégane- en Talisman-segment bevindt. Een groot deel van de nieuwkomers is volledig elektrisch.

Renaulution. Dat is de naam van de strategie die Groupe Renault de komende jaren gaat uitzetten.traks is er éen modulaire benzinemotorenfamilie waar ook mild-hybriden, hybriden en plug-ins onder vallen. Daarnaast komt er alleen nog voor bedrijfswagens een dieselmotorenlijn. Er komen twee families elektromotoren- en brandstofcellen, verdeeld in lage en midden/hoge vermogens. Ook wordt het algehele vermogensbereik vergroot. Waar Groupe Renault nu motoren bouwt met vermogens tussen de 60 en 300 pk, wordt dat bereik vergroot van 45 tot 400 pk.

 In totaal komen er zes nieuwe bedrijfswagens waarvan er drie volledig elektrisch zijn. Er komt een elektrische nieuwe A-segmenter, twee elektrische nieuwe B-segmenters en twee geëlektrificeerde B-segmenters. Ook komt er een niet geëlektrificeerd nieuw model in het B-segment. In totaal lanceert Groupe Renault zeven nieuwe C-segmenters. Drie daarvan zijn volledig elektrisch, drie zijn geëlektrificeerd en één ervan is puur en alleen met benzinemotoren te krijgen. In het D- en 'sportsegment' komen vijf nieuwe modellen waarvan er drie elektrisch en twee geëlektrificeerd zijn.

Renault wordt binnen Groupe Renault de grote speler op EV-gebied. Het merk moet de 'groenste' line-up van Europa krijgen. De helft van de op stapel staande nieuwkomers van Renault wordt een EV. Daarnaast mikt het merk erop dat 35 procent van zijn verkopen uit hybriden en plug-in hybriden zal bestaan en dat 30 procent volledig elektrisch zal zijn. Ook gaat Renault meer aandacht aan brandstofceltechniek besteden, onder meer door een joint-venture aan te gaan.


2020 E-tech & ZE-range


Automatisch (autonoom) rijden

EZ-PRO, de robotauto die bezorgen in de stad gaat veranderen. De EZ-PRO Concept verandert autonoom rijden in de stad, met gedeelde en verbonden mobiliteit ... klaar voor de bezorgingsuitdagingen van de toekomst. 

Anticiperend op de toekomst van bezorgdiensten.

De EZ-PRO Concept is ontwikkeld met hetzelfde platform als de EZ-GO en is bedoeld voor transport en het leveren van pakketten en diensten in de stad (afgestemd op het last-mile ecosysteem).

De EZ-PRO Concept wordt gebruikt door één of meerdere pakketbezorgingsdiensten en is ideaal om te voldoen aan de behoeften van bedrijven en klanten. De auto levert het bestelde item veilig op de gewenste locatie van de klant af, bijvoorbeeld in een kluisje dat kan worden ontgrendeld met een smartphonetoepassing.

De EZ-PRO Concept past zich uitstekend aan in de stad en laat het verkeer vloeiend doorlopen. De auto houdt rekening met andere bestuurders, is stil en vervuilt niet: een positieve invloed op de stad!

Speciaal afgestemd op praktische vereisten.

De EZ-PRO Concept is gebaseerd op het Easy Life-concept van Renault. De auto rijdt autonoom en heeft een verbonden en gedeeld platform. Het voertuig bestaat uit twee elementen, ook wel 'pods' genoemd. Om toe te zien op de bezorging, zit in de voorste pod een medewerker. De volgende pod of pods volgen, of rijden onafhankelijk door naar het bezorgingspunt.

EZ-PRO

EZ-GO

Net als bij de EZ-GO-conceptcar is er voorin een grote opening en is er een uitklapbaar trapje ingebouwd zodat werknemers eenvoudig kunnen in- en uitstappen. Het platform is praktisch en functioneel en uitgerust met schuifdeuren die naar boven openen. Er verschijnt ook automatisch een oprijplank voor eenvoudige toegang tot de laadruimte.

Ontwikkeld op basis van de behoeften van de medewerker.

De cockpit van de leidende pod is het werkgebied van de medewerker. Het ontwerp is eenvoudig, ergonomisch en efficiënt. Alle overbodige zaken zijn verwijderd, zodat alleen de essentiële zaken beschikbaar zijn.

Het platform biedt veel comfort en is praktisch. Het biedt functies voor automatisch rijden zodat de medewerker de leveringen kan instellen en zich vervolgens kan richten op de afhandeling van de levering, waarmee het menselijke aspect behouden blijft. De aanpasbare cabine kan ook worden gebruikt als mobiel kantoor (in de zijwaartse positie), of kan worden gebruikt om mee te kijken op de weg (naar voren gericht). 


Henney Kilowatt Dauphine

The Henney Kilowatt made its fleeting appearance in 1959 in the United States, an American electric Dauphine designed by the National Union Electric Corporation and Eureka Williams. At this time in history electric vehicles were pretty much unheard of, so this was a wild project involving huge challenges!

Birth of the electric Dauphine project.

In the late nineteen-fifties and early sixties, Renault was gradually withdrawing from the US market, after experiencing mixed results there. But around the same period the Renault Dauphine was attracting interest for what was at the time a rather unusual reason: electric power. In 1959, Russell Feldman, president of the National Union Electric Corporation, owner of the Henney coachwork firm, and battery producer for Exide Batteries, asked Renault to deliver 100 Dauphines without powertrains. The Dauphine was chosen, obviously because Renault had some remaining stock in the US but also for two important reasons: it was much lighter than other cars on the market, and the rear-mounted engine compartment was ideal for fitting an electric motor, usually a General Electric unit, found in Fenwicks. The Henney Kilowatt, as it was known, would bring in orders from a grand total of 47 customers, well in advance of the rest of the world as regards environmental awareness.

 

Most of the electric cars (32) went to electric utility companies, but motorists could buy them directly from Henney too. Which was the case of the State of Tennessee authorities, who ordered electric Dauphines for use as a service vehicle. We know of only 2 of these cars in roadworthy condition today. There are a dozen or so, in various states of repair, in the US and 2 in France (including one owned by Renault Classic).

 

A 75 KM range and 14 6 V batteries

Henney's Dauphine Kilowatt existed in two versions: the first, intended for urban use, was powered by 12 6 V batteries wired in series, and achieved a top speed of 64 km/h and a full-charge range estimated at 64 km. Only 8 of these cars were made. The second, powered by 14 6 V batteries, raised the top speed to 80 km/h and the range to 75 km. Electrical systems took up a great deal of space on the car, and the Henney Kilowatt did not have a boot. Even so, the vehicle weighed in at 950 kg to 1100 kg depending on the version. Both models were available in a choice of three colours: red, grey or black.

How Renault Zoe was inspired by this American electric Dauphine

Electric vehicle technology has come a very long way since then! But, sure, the evolutionary traces are there if we look for them. For a start, we have braking energy recovery: on a more advanced version developed a few years later by Bell Laboratories, we find partial battery recharge during braking, plus onboard electronic control.

A second point in common is the somewhat similar business model. Because of the high battery price, Yardney (who also developed an electric Dauphine) planned to lease them rather than sell them, and thus make the car more affordable. But the project was too far ahead of its time to survive.

Unfortunately, all the early attempts to introduce electric-powered vehicles ran into the same sort of obstacles we find today, specifically the lack of widely available charging structures.

We'd like to thank Jean-Jacques Dupuis of Gazoline magazine for his article on the subject and his precious help to us in preparing this blog article.


Electrische bedrijfswagens ZE (Zero Emission)

After ten years of experimentation under actual operating conditions with its customer-partners, Renault Trucks is pleased to unveil its second generation of all-electric vehicles: the Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. and Renault Trucks D Wide Z.E., a complete range from 3.1 to 26 tonnes ideally suited for use in the city. The Renault Trucks D and Renault Trucks D Wide Z.E. will be manufactured in the Renault Trucks plant at Blainville-sur-Orne and will arrive on the market in 2019. The Renault Master Z.E. will be available in 2018.

To keep pace with the changing face of urban transport, Renault Trucks, a pioneer in the field of electromobility, is launching its second generation of electric trucks. The Renault Trucks Z.E. line-up, consisting of the Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. and Renault Trucks D Wide Z.E., ranging from 3.1 to 26 tonnes, covers the full gamut of urban uses from goods distribution and delivery to refuse collection.  

For Renault Trucks, electromobility was the obvious response to urban air quality and noise issues from the outset, as well as cut overall CO2 emissions. 

For over ten years, the company has been field testing electric trucks with its customer-partners in order to garner crucial information about usage, battery behaviour, charging facilities and specific maintenance requirements. 

These real-world tests have also enabled Renault Trucks’ customer-partners to help their own customers come to an acceptance of electric technology. Renault Trucks has over a decade of experience with all-electric trucks thanks to the Renault Maxity. 

Ten years’ ago, we were the pioneers, promoting electric trucks to improve city air quality”, explains Renault Trucks President Bruno Blin “Today we can offer a range of electric vehicles with proven performance and the experts in our network are ready to help our customers transition to electromobility. Ten years’ ago we were pioneers, today we are experts.” 

The latest technological advances have made electric trucks an economically viable alternative for hauliers, leading Renault Trucks to launch a complete Z.E. range. 

However strict the regulations may be in urban zones, the vehicles in the Renault Trucks Z.E. operate seamlessly in compliance. They are the perfect solution to safeguard air quality and reduce congestion as they allow noise-free out-of-hours deliveries and emit neither local pollutants nor CO2.

Some prominent names in freight haulage have already opted for electromobility. One such company is XPO Logistics “At XPO, we have led by example as the transport industry becomes increasingly aware of the need for alternative power”, said Luis Gomez, managing director-transport, XPO Logistics Europe. “We commend our supplier Renault Trucks for investing in the development of electric vehicles that offer a practical way to achieve zero emissions*. Renault Trucks is shaping the future of commercial transport in an evolving regulatory environment.”   

Suez is also following the release of the Renault Trucks Z.E range with interest. “We are delighted to see a competitive new industrial solution arrive on the market and to be able to partner with Renault Trucks,” explains Edouard Hénaut, executive director local authorities services at Suez. “This new electric truck offering will allow Suez to help its customers reduce their carbon footprint thanks to a zero-emission environmentally-friendly and silent refuse collection solution.”  

The Renault Master Z.E., which will be released in September 2018, is ideal for last-mile deliveries and provides access to inner-city areas even those with strict traffic restrictions. The battery of this all-electric utility vehicle takes six hours to charge.

Its loading volume is the same as a conventional diesel Renault Master as the batteries are mounted under the front seats. The Master Z.E. range comes in six variants (four panel vans and two platform cabs) designed to meet all the requirements of professionals working in urban environments.

2016 Master ZE 2017 Kangoo ZE 2018 D ZE 2018 D-wide ZE
2020 Kangoo ZE 2021 D-wide ZE Low Entry Cab (LEC) 2023 E-tech T 2023 E-tech C
   
2023 D-serie E-tech 2023 Master E-tech    

Lastly, to protect the driver and the load and keep city-dwellers safe, the Master Z.E. is outfitted with a reversing camera, reversing radar system and wide-view mirror as standard features.

The specially designed 16 t version of the Renault Trucks D Z.E. is ideal for urban and controlled temperature deliveries. The Renault Trucks D Wide Z.E. will come in a 26 t version for efficient refuse collection. Both models will be manufactured at the Renault Trucks plant in Blainville-sur-Orne, Normandy, France in the second half of 2019.

A medium-duty Renault Trucks Z.E. vehicle has an operating range of up to 300 km depending on usage and battery configuration. The battery pack is the most expensive item when buying an electric truck. For Renault Trucks, there is no question of compromising on payload or cost-effectiveness, so different operating ranges will be available tailored to customers’ exact needs.

Thanks to rapid DC charging, the Renault Trucks D Z.E. and Renault Trucks D Wide Z.E. lithium-ion batteries can be fully charged in as little as one to two hours via the 150 kW Combo CCS connector. For overnight AC charging, the time to fully charge a 300-kWh battery is 12 hours. In this case, a three-phase 380V 32A industrial power socket is perfectly sufficient.

For maximum flexibility in terms of usage and bodywork, the Renault Trucks D Z.E. and Renault Trucks D Wide Z.E. are equipped with a power take-off and a standard mechanical interface.


Electrische auto's ZE (Zero Emission)

Renault is in Europa marktleider met zijn uitgebreide gamma elektrische auto's. Sinds de introductie van de eerste elektrisch aangedreven Renault – de Kangoo Z.E. – eind 2011, verkocht Renault al zo'n 30.000 exemplaren in Europa en is daarmee marktleider. Het Zero Emission-gamma van Renault bestaat uit de Kangoo Z.E., de ZOE en de Twizy. Renault blijft ook in de toekomst inzetten op emissievrije auto's.


The electric vehicle: good sense for the environment.

“Electric vehicles form the only practical and affordable solution in existence today to our planet’s transport-related environmental challenges.”

CARLOS GHOSN, President and CEO of Groupe Renault

A pioneering strategy: Wide-scale rollout of all-electric vehicles.

Renault has a long record of commitment to sustainable transport for all. For more than twenty years the company has been consistently endeavouring to reduce the environmental impact of its vehicles and business activities.

Renault was the first European automaker to believe in the all-electric vehicle.

The all-electric vehicle is the flagship of Renault’s environmental commitment.

In 2009, Carlos Ghosn announced a strategy, ambitious and completely unique in the automotive industry, that would involve putting a full range of affordable all-electric vehicles on the market by 2012. Renault was true to its word.

Groupe Renault today offers electric vehicles addressing a broad spectrum of the population: Fluence, ZOE, Kangoo Z.E., Twizy RSM SM3 Z.E and Master.

2010 Fluence ZE 2012 Twizy ZE 2013 Zoe ZE 2013 Kangoo ZE
2013 Samsung SM3 ZE 2019 Zoe 2020 Twingo Electrique 2021 Mégane Electric
   
2022 Kangoo E-Tech Electric 2023 Grand Kangoo E-Tech Electric    

Renault ranks number-one for electric vehicle sales in Europe. In 2016, more than one electric vehicle in four is a Renault. And the market is on the rise. ZOE is Europe’s biggest selling electric vehicle, and Kangoo Z.E. leads the European market for electric light commercial vehicles.

Zero-pollution motoring, for more breathable air.

Because they emit no exhaust pollutants (particulates, nitrogen oxides, etc.) when driven, electric vehicles have a key role to play in improving air quality, with the attendant benefits to public health, especially in urban areas.

Studies have shown that a 20% proportion of electric vehicles in city centres would bring a reduction of up to 30% in the concentration of particulates and of up to 45% in the concentration of nitrogen dioxide. These reductions become especially important under peak pedestrian exposure conditions, when pollutant levels rise as a result of meteorological conditions unfavourable to pollutant dispersion.

Zero-CO2 driving, an effective countermeasure against climate change.

Electric power is the real breakthrough solution for countering climate change, because electric cars emit no CO2 (carbon dioxide) while driving(1). Because an electric motor does not burn any fossil fuel, Renault is fully committed to the electric vehicle as the innovative solution capable of meeting today’s environmental challenges. Even when we factor in CO2 emissions produced by generating the electricity needed to charge an electric vehicle, the carbon balance is much better than for an equivalent internal-combustion model in most of the countries where electric vehicles are sold. In Europe, the overall carbon figure averages around 72 grams of CO2 per km for ZOE, compared to at least 100 grams for an equivalent internal-combustion model. The overall carbon footprint of an electric vehicle varies from one country to another, with the degree of carbon dependency of local power plants. In France, for example, where power-plant carbon dependency is relatively low, the carbon footprint of the Renault ZOE is about 14 grams of CO2 per km.

Heading for zero CO2, electricity generation included Stepping up the energy transition.

Electric vehicles contribute to the energy transition in the automotive industry by reducing the use of fossil energies (traditional fuels) for transport needs. According to the International Energy Agency, with seven million electric vehicles on the road worldwide, we would save 400,000 barrels of crude oil per day from now through to 2020. And Renault electric vehicle can also contribute to the energy transition in any other business sector than consumes electricity.

Renault is a partner on various projects to develop technical solutions in the production of “green” (i.e. low-carbon) electricity, the aim being to reduce depletion of the planet’s natural resources. These solutions primarily seek to compensate for the inherently intermittent nature of renewable energy sources (solar, wind, etc.), this being the main impediment to development of green electricity production today.

Renault electric vehicles in car-share schemes worldwide.

As well as enjoying an environmentally sound transport practice, Renault electric vehicle drivers also appreciate the unique driving sensations and superior convenience of electric power.

Peace and quiet driving becomes much less stressful without engine noise and vibration. Smooth,
crisp response. Acceleration is smooth, perfectly linear and sprightly from low revs. In-home charging station.

When buying a Renault electric vehicle, the customer gets full advice on the main charging station for it (at the driver’s home or workplace, or a nearby street location).

Charging infrastructure on the increase.

The electric vehicle charging infrastructure has been growing at a rate of 30% to 60% per year since 2013. There are more than 100,000 stations worldwide and 80,000 in Europe. By 2017 France will have trebled its charging infrastructure, to 40,000 stations in all.

Development of fast-charge stations.

At a fast-charge station, it takes ZOE just 30 minutes to get a 80 to 120 km travel range boost. There are already around 2,300 fast-charge stations along major trunk roads in 15 European countries.

Reassuring battery rental conditions.

Renault’s battery rental contract guarantees the customer a fully functional battery (at least 75% original charge capacity) at all times, regardless of vehicle age and mileage. And Renault roadside assistance covers the vehicle even if it just runs out of charge.

Electric vehicle privileges.

Electric vehicles enjoy various privileges in many European cities: special lanes, congestion charge exemption, in-street charging stations, and special-rate (or free) street parking.

Competitive running costs compared to internal-combustion cars. Electric cars cost less to run: servicing, insurance, charging, etc.

Electric vehicles for all

Renault fields a full range of electric vehicles, addressing a wide customer base with four models that cover a broad usage spectrum: the ZOE compact city car, the Kangoo Z.E. van, the Twizy urban quadricycle, and the RSM SM3 Z.E. upmarket sedan. Purchase prices are comparable to those of equivalent internal-combustion vehicles, especially in countries that practise tax incentives for electric vehicles, and running costs are competitive.

Meeting new mobility needs.

Renault anticipates and responds to new mobility needs, seizing emerging opportunities for the use of its all-electric vehicles. Because of increasing urban road congestion, and for financial reasons, more and more people are giving up car ownership in favour of car-pooling. Renault actively encourages sharing of its electric vehicles.

Renault Mobility

In summer 2016 Groupe Renault launched a new car-sharing service, Renault Mobility, providing both private users and businesses with round-the-clock self-service access to both electric and internal-combustion cars (ZOE, Captur, Clio). The service is currently under trial in France, and Renault plans to develop this kind of solution in urban and rural areas through its network of partners, with a view to offering nationwide local access.


Hybride vrachtwagens

Renault Trucks Hybrys: an innovative, urban, hybrid technology concept vehicle.

With its futuristic design, Hybrys is an expression of Renault Trucks’ vision of future urban transport. It is also a progressive step towards the inclusion of hybrid technologies in its products already on the market, offering alternative solutions to diesel.

Environmental protection, increasing prices for petrol-based products and their diminishing resources has driven Renault Trucks to broaden its product offer for increasingly lower fuel consumption vehicles by means of new energies.

 

  2007 Hybrys concept Premium Distribution Hybrys Premium Distribution Hybrys

In its product range, targeting local authorities and highways agencies, Renault Trucks offers a unique range of engines and alternative energy solutions : bio-diesel, natural gas, diesel / electric bi-modal and wholly electric. In the near future, hybrid, so called ‘parallel’ technologies (combining diesel and electric engines delivering power depending on different power distribution scenarios) used on the Hybrys concept vehicle will complement the current solutions.


Eco²

Met de introductie van Renault eco² gaat Renault een nieuwe fase in door aan het grote publiek bekend te maken hoeveel inspanning het merk levert om ecologische en economische auto’s aan te kunnen bieden. Ecologisch door resultaten die gemeten kunnen worden in alle fasen van de levensduur van de auto. Economisch voor wat betreft brandstofverbruik, het aanbod toegankelijke technieken voor de klant en indien van toepassing het recht op fiscale voordelen.  

Een auto is Renault eco² als hij aan de volgende drie criteria voldoet:

*

De CO2-uitstoot is lager dan 140g/km of de auto rijdt op ethanol E85 of biodiesel B30 (fleets).

*

De auto is geproduceerd in een ISO 14001 gecertificeerde fabriek.

*

De auto is voor 95% van zijn gewicht recyclebaar en bevat minstens 5% gerecyclede kunststoffen van de totale hoeveelheid kunststoffen in de auto.

Door Renault eco² te introduceren laat Renault zien al jaren begaan te zijn met het milieu om op die manier talrijke invloeden op het milieu te beperken gedurende de hele levensduur van de auto. Renault maakt bovendien duidelijk dat het merk deze grote ecologische uitdagingen aanpakt door middel van innovatieve technieken die op zoveel mogelijk auto’s toegepast kunnen worden en die toegankelijk zijn voor de klant. Renault eco² maakt voor de klant zichtbaar in hoeverre Renault begaan is met de bescherming van het milieu en bevestigt nog eens de milieudoelstellingen van het Renault Contract 2009. Renault onderscheidt zich met name van zijn concurrenten met de resultaten op het gebied van recycling. Renault eco² verandert voortdurend. Zo worden de criteria voor Renault eco² de komende jaren verder aangevuld en aangescherpt.

<140 gr co2/km

ISO 14001

95% recyclebaar

  Biological water treatment, Flins Water soluble paint booth, Flins Disassembly for recycling Guyancourt
     

Renault Contract 2009 - Milieu

Ecologisch en Economisch

< 140 gr CO2/KM - ISO 14001 fabriek - 95% recyclebaar

De eerste toepassingen op het gebied van biobrandstoffen zagen eind 2006 het daglicht met de Franse marktintroductie van motoren voor de Trafic en de Master die geschikt zijn om op B30 biodiesel te rijden. Daar wordt vanaf het voorjaar van 2007 op voortgeborduurd met de introductie van een Mégane die op E85 bio-ethanol rijdt. Renault is daarmee één van de weinige fabrikanten die met een dubbel aanbod komt van auto’s die op biobrandstoffen rijden (bio-ethanol en biodiesel).

Door middel van het onderzoek naar en de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren en biobrandstoffen, geeft Renault voorrang aan technieken die rekening houden met het milieu en gewoon te koop zijn.

De Renault Next is een hybride auto, voorzien van een elektrische motor voor in de stad en een krachtige thermische motor voor de snelweg

  Master Biodiesel B30 Trafic Biodiesel B30

Mégane BioEthanol E85

Modus recycling Trafic Biodiesel B30 Logan Eco² Kangoo Natural Gas for Vehicles (NGV)

Well to wheels approach


Renault greift damit aktiv möglichen künftigen gesetzlichen Regelungen voraus, die derzeit EU-weit diskutiert werden. Der neue Twingo ist in allen Versionen das erste Modell, das dieses Gütesiegel erhält, weitere Fahrzeuge werden kurzfristig folgen. Dazu werden der Clio 1.2 16V TCE 100, der Mégane1.5 dCi 105 FAP, der Mégane 1.6 16V Bioethanol E85 sowie die leichten Nutzfahrzeuge Trafic 2.0 dCi Biodiesel B30 und Master 2.5 dCi Biodiesel B30 gehören.

Große Breitenwirkung im Fokus

Renault verfolgt darüber hinaus das Ziel, dass die umweltgerechten Fahrzeuge weiter für breite Käuferschichten bezahlbar bleiben. Vor dem Hintergrund der angestrebten Breitenwirkung ist hier der ökonomische Faktor sehr wichtig. Dabei sollen gleichzeitig preisgünstige und effiziente Lösungen gefunden werden, um auch den Geldbeutel des Kunden zu schonen. Einer der viel versprechenden Ansätze, um die Emissionen zu verringern, ist das so genannte „Downsizing” bei konventionellen Verbrennungsmotoren: Motoren mit weniger Hubraum oder Zylindern produzieren geringere Reibungsverluste, was zu einem günstigeren Wirkungsgrad führt. Bei gleicher Leistung sinkt der Kraftstoffverbrauch und damit auch das Emissionsvolumen um 15 bis 20 Prozent. Aktuelles Beispiel ist der neue Vierzylinder-Benzinmotor 1,2-Liter-16V-TCE mit 74 kW/100 PS. Er leistet so viel wie ein 1,4-Liter-Motor und bietet mit 145 Nm das Drehmoment einer 1,6-Liter-Maschine. Trotzdem benötigt das Triebwerk in den Kompaktmodellen Modus und Clio lediglich 5,9 Liter Superbenzin pro 100 Kilometer, was einem CO2-Ausstoß von 139 Gramm je Kilometer entspricht.

Das Gleiche gilt für die Dieseltriebwerke: Ein Renault 19 mit 1,9 Liter Dieselmotor und 68 kW/93 PS verbrauchte 1993 im Durchschnitt 6,5 Liter Diesel je 100 Kilometer und stieß 172 Gramm CO2 je Kilometer aus. Sein moderner Nachfolger im Mégane hat zwar nur noch 1,5 Liter Hubraum, leistet aber 76 kW/103 PS und konsumiert lediglich 4,5 Liter Dieselkraftstoff je 100 Kilometer bei einer Kohlendioxid-Emission von nur 120 g/km.

Darüber hinaus will der Automobilhersteller bis 2009 den Anteil der Modelle, die mit Biokraftstoffen fahren können, deutlich erhöhen. Ab diesem Zeitpunkt soll die Hälfte aller in Europa verkauften Renault Fahrzeuge mit Ottomotor neben Benzin auch Bioethanol als Kraftstoff nutzen können. Der Beimischungsanteil von Biodiesel soll bei den Selbstzündern der Marke auf 30 Prozent steigen. Die „Alliance for Synthetic Fuels in Europe” (ASFE), die Renault zusammen mit anderen Automobilunternehmen sowie Mineralölkonzernen gegründet hat, fördert die Nutzung von synthetischen Kraftstoffen. Diese spielen eine wichtige Rolle auf dem Weg zur emissionsfreien Mobilität mit wasserstoffbetriebenen Fahrzeugen.

Synthetische Kraftstoffe zeichnen sich dadurch aus, dass sie nahezu schwefelfrei sind und auch so gut wie keine aromatischen Kohlenwasserstoffe enthalten. Sie werden aus Erdgas (Gas to Liquid = GtL), Kohle (Coal to Liquid = CtL) oder Biomasse (Biomass to Liquid = BtL) hergestellt.

Treibhausgas um bis zu 90 Prozent verringern

Weil Pflanzen während ihres Wachstums Kohlendioxid aus der Atmosphäre aufnehmen, lässt sich mit synthetischen Kraftstoffen aus Biomasse dieses Treibhausgas um bis zu 90 Prozent verringern. Bei der Betrachtung von der Pflanze bis zum Fahrzeug beträgt das CO2-Einsparvolumen von E85 Ethanol rund 70 Prozent, für B30 Biodiesel rund 20 Prozent im Vergleich zu Kraftstoffen auf Mineralölbasis.

Weiterer Vorteil: Unabhängig davon, ob sie in reiner Form oder als Beimischung zu herkömmlichen Kraftstoffen verwendet werden, ist der Vertrieb der Biotreibstoffe über das vorhandene Tankstellennetz möglich. Aufgrund ihrer Qualität und guten Verbrennungseigenschaften eröffnen diese Treibstoffe zudem die Möglichkeit, Motorenkonzepte speziell auf die Kraftstoffqualität maßzuschneidern, um so die Schadstoffemissionen weiter zu senken.

Auch Partikelemissionen reduziert

Renault nimmt nicht nur bei der Verringerung des CO2-Ausstoßes eine führende Rolle ein, sondern treibt auch die Senkung der Dieselpartikelemissionen voran. So rüstet der Hersteller inzwischen die meisten Pkw-Baureihen sowie den Großteil der leichten Nutzfahrzeuge mit dem umweltschonenden Rußpartikelfilter aus: Der Abgasreiniger ist für die Modelle Modus, Clio, Mégane, Scénic, Laguna, Espace und Vel Satis sowie für die Transporter Trafic und Master erhältlich.

Grundlage für alle Renault Aktivitäten sind die bereits 1995 verabschiedeten Renault Umweltrichtlinien. Sie werden bis heute eingehalten und umfassen in erster Linie umfangreiche „Life Cycle Analysen” für alle Fahrzeugtypen, mit denen die Auswirkungen auf die Umwelt über den gesamten Produktlebenszyklus ermittelt werden. Dies betrifft alle Bereiche, von der Produktion und dem Vertrieb über den Kraftstoff- und Ressourcenverbrauch bis hin zur Wiederverwertung.

Wasser- und Energieverbrauch nachhaltig gesenkt

Im Rahmen dieser Analysen wurden konkrete Maßnahmen für die umweltschonende Fertigung von Fahrzeugen eingeführt und von der unabhängigen International Standards Organisation (ISO) zertifiziert, ein wesentlicher Baustein für das Gütesiegel eco2. Renault arbeitet hier eng mit seinen Zulieferern zusammen. Auf diese Weise verringerte das Unternehmen in den vergangenen zehn Jahren den Energieverbrauch für die Produktion eines Fahrzeugs im Mittel um 25 Prozent und den Wasserverbrauch um 57 Prozent, im Werk Sandouville in den vergangenen sechs Jahren sogar um drei Viertel.

Renault Modelle zeichnen sich über alle Fahrzeugklassen hinweg durch ihre exzellente Recyclingfähigkeit aus: Komponenten, die aus mehreren Werkstoffen bestehen, lassen sich nach einem besonderen Verfahren sortenrein trennen und somit effizient wiederverwerten. Die Arbeit wird durch die unkomplizierte Demontage erleichtert.


©2004-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault - ©Renault Trucks - ©Jean-Jacques Dupuis