Übersicht von alle Renault
Militärfahrzeuge
Voor
Renault is er door de jaren heen een grote rol weggelegd met betrekking
tot het oorlogsgebeuren in de wereld. Zeker in de eerste, maar ook in de
tweede wereldoorlog kent Renault een boeiend verhaal. Maar ook nadien
zie je Renaults regelmatig terug als het gaat om de handhaving van de
wereldvrede, o.a. bij de VN (Verenigde Naties) waar groot materieel
wordt ingezet en bij het franse leger. Een groot arsenaal aan
vliegtuigmotoren, tanks en vrachtwagens verlieten de fabrieken door de
jaren heen. Kijk naar een samenvatting van het Renault oorlogstuig ...
Erster
Weltkrieg, 1914-1918
Het
conflict met de Duitsers dat uitbrak in 1914 was het begin van de eerste
gemechaniseerde oorlog in de geschiedenis. Trucks, tractoren, auto's,
vliegtuigen, tanks, onderzeeërs en automatische geweren zorgden voor
moord en doodslag. Louis Renault bracht een belangrijke bijdrage aan de
militaire productie. De fabriek bouwde werkelijk alles; van kogelhulzen
tot stretchers en van vliegtuigmotoren tot tanks. Er waren twee
gebeurtenissen die Renault beroemd maakten in de eerste wereldoorlog. De
eerste was de slag bij Marne, deze vond plaats van 6 tot 13 september
1914. Binnen 48 uur werden in zo'n 1200 Renaulttaxi's (type AG) ruim
6500 soldaten naar het front gebracht en zodoende werd veel land
heroverd. De tweede was dat Renault in nauwe samenwerking met het franse
leger de zogenaamde "char léger" (lichte oorlogstank)
ontwikkelde. Van het type FT-17 werden er in 1917 zo'n 1100 gemaakt. En
van het type FT-18 zo'n 3000 stuks. Ook deze tanks vochten mee aan het
front en zorgen mede voor een franse overwinning in juli 1918. De FT-tanks vormden na de oorlog de basis voor de eerste serie
landbouwtractoren. Eerst als bulldozer en later als tractor kon het land
opnieuw opgebouwd worden.

|
 |
 |
1914
Divers oorlogsmaterieel
|
1914
type AC |
1917 FT17 |
 |
 |
 |
Pantservoertuig |
1918
FT18 |
Truck uit oorlog '14'18 |
 |
 |
 |
Pantservoertuig |
1924
M24/25 |
1928
type SK |
 |
 |
 |
1928
M28 |
1929
Pantservoertuig |
1930
D1 |
 |
 |
 |
1930
NC27 |
1933
AMR 33 |
1934
AMC 34 |
 |
 |
 |
1934
R35 |
1935
AMC 35 |
1935
Caudron C445 Goéland Seagull |
 |
 |
 |
1935
Caudron C690 |
1936
type G1R |
1936
type AGC |
 |
 |
 |
1937 type UE |
1936
type UE 630 |
1936
Caudron C714 |

|
 |
 |
1937
type AGK
|
1937
type AGR
|
1937
type AGK |
 |
|
|
1938
Caudron 760 |
|
|
Zweiter
Weltkrieg, 1939-1945
Na
de 1e wereldoorlog moesten alle fabrieken worden omgebouwd tot de
productie van burgervoertuigen. Een drastische modernisering was ook
noodzakelijk. Enkele producties van legervoertuigen bleven er gedurende
de jaren '20 en '30, en de ontwikkeling ging ook gewoon door. De rol van
defensie werd steeds belangrijker. Halverwege de jaren '30 kwamen er
betere oorlogsvliegtuigen op de markt. Caudron was een van Frankrijks
grootste vliegtuig-bouwers. De spanningen namen toe wereldwijd en in 1939
brak de 2e wereldoorlog uit. Net na het uitbreken van de oorlog maakte
Louis Renault duidelijk dat hij een pacifist was en liever zag dat
Frankrijk met de Duitsers over hield om zo te kunnen concurreren met
Amerika. Louis Renault bouwde liever auto's dan tanks maar werd door de
Franse regering min of meer aangezet tot het bouwen van oorlogstuig in
1939. De druk van de bezetters werd steeds groter. Omdat Renault nu
volop oorlogsmaterieel maakte waren de fabrieken een van de eerste
doelen van de Duitsers. Vanuit Duitsland kwamen er 3 commissarissen de
fabrieken overnemen. Alle 3 waren ze afkomstig van Mercedes-Benz. De
plannen van de Duitsers namen al snel bezit over Renault en zo werden er
al snel getroffen tanks gerepareerd in de fabriek. Met Louis Renault
werd overeengekomen zich niet met de fabriek te bemoeien, maar maakte
toch de fout om met de Duitsers samen te werken, met als achterliggende
gedachte dat de fabrieken dan gespaard zouden blijven door de Duitsers.
Hierdoor werd Louis Renault beschuldigd van collaboratie. De RAF
(geallieerden) bombardeerden delen van de fabriek in Billancourt en deze
werd voor 10% vernield. In de tussentijd was Renault bezig met de
geheime ontwikkeling van een nieuwe auto. De 4cv werd in het diepste
geheim tot een prototype gemaakt en getest. Dit project had niets
geleden van de bombardementen, maar Louis Renault begon meteen met de
wederopbouw van de beschadigde fabriekdelen. In 1943 werden de fabrieken
wederom gebombardeerd. Zowel in Billancourt (Ile Seguin) als in Le Mans
richten de Amerikanen veel vernielingen aan. O.a. de productie van Caudron-Renault vliegtuigen, volledig in Duitse handen, werd geraakt.
Wederom werden de fabrieken direct hersteld. Vanaf 1944 wordt er weer
begonnen met de produktie van vrachtwagens. Kort na de bevrijding van
Frankrijk zit Louis Renault in de gevangenis omdat hij nog steeds werd
beschuldigd van samenwerking met de vijand. Louis Renault sterft in de
gevangenis op 24 oktober 1944, waarschijnlijke oorzaak was een ziekte,
maar het blijft mysterieus. Kort na zijn dood wordt Pierre Lefaucheux
aangesteld als baas bij Renault. Louis' zoon Jean-Louis Renault doet
afstand van de gehele fabriek en bedrijven. Na de 2e wereldoorlog was er
wederom een tekort aan alles om het land wederop te bouwen. Renault
droeg zijn aandeel bij aan de wederopbouw, maar ook hun eigen fabrieken
moesten worden hersteld.
 |

|
 |
1939
Caudron C770 |
1939
R39
|
1940
R40
|
 |
|
|
1940
type AHN
LESE MEHR! |
|
|
Handhabung
der Weltfriede nach dem 2.Weltkrieg
Vanaf
de tweede wereldoorlog tot op de dag van vandaag leven veel mensen nog
steeds niet in vrede met elkaar. Wereldwijd spelen zich talloze
(burger)oorlogen af tussen de verschillende volksstammen. De voornaamste
plaatsen van handelen zijn waren o.a. India-Pakistan (1949), Cyprus
(1964), Israël (1974), Libanon (1978), Koeweit (1991), Georgië (1993),
Bosnie-Herzegovina (1996) en Kosovo (1999). In deze landen werden
talrijke vredesmissies gehouden door de Verenigde Naties (VN, United
Nations UN), maar ook vandaag de dag nog wordt er goed werk
verricht. Belangrijkste bestaanreden van deze organisatie is de
Peace keeping, het brengen en behouden van de vrede. Om de diverse
missies tot een goed einde te brengen hebben de VN aanzienlijke
logistieke middelen tot hun beschikking. Renault Trucks is daarbij een
grote partner en levert diverse voertuigen voor nog veel meer doeleinden
zoals transport van troepen, kraanwagens, tankwagens en brandweerwagens.
Het pantservoertuig VAB is sinds 1976 in produktie en in meer dan 50
varianten verkrijgbaar. Andere afnemers van Renault defensiematerieel zijn de diverse landen en
hun legers zoals in Frankrijk (bestelde in 1979 15.000! exemplaren van
de TRM4000), België en Nederland.
 |
 |
 |
1950
R2057
4x4 |
1950
R2152 Fainéant |
1950
R2185 |
 |
 |
 |
1950 R2182 |
+/- 1950 Colorale,
NL |
1953
Goelette 4x4 |
 |

|
 |
1956
Tancarville R2182 |
1961 R2087
|
1965
TP3 |
 |
 |
 |
1976
VAB |
1978
TRH350 |
1979
TRM 4000 |
 |
 |
|
1979
TRM 10000 |
1979
TRM 10000 desert |
|
 |
|
 |
TRM 12000 GBH280 6x6 TS |
|
1980 TRM 2000 |
 |
 |
 |
1980 Midliner Sides
|
R-serie Landmacht Nederland
|
Master T35 Landmacht Nederland
|
 |
 |
 |
1986 VBL |
1986
VAB 6x6 |
1986 CBH 385 |
 |
 |
 |
G290 |
1991
Manager G-serie UN |
1991 Manager Sides |
 |
 |
 |
1992 B110 |
1992 TRM 700-100 |
1995
Midliner M-serie 4x4 UN |
 |
 |
 |
1997
Kerax Crashtender UN |
1997
Kerax Wrecker UN |
1997
Kerax Fuelcarrier UN |
 |
 |
 |
CBH 320 UN |
CBH 320 UN |
CBH 320 UN |
 |
 |
 |
CBH |
Ceres |
1997
Kerax, BE |
 |
 |
 |
1997 GBC 180
|
X8A |
2000 Premium 300 leger nationaal commando,
NL |
 |
 |
 |
2005
Sherpa 5 |
2005
Sherpa 10 |
2005
Sherpa 15 |
 |
 |
 |
2005
Sherpa 20 |
2006
Sherpa 2 |
2006
Sherpa 3 |
 |
 |
 |
2006
Kerax 8x8 |
2006
VBCI 8x8 |
2006
VBMO 6x6 |
 |
 |
 |
2008
AMC 6x6 |
2008
Sherpa 2/2B |
2008
Sherpa 2 Special Forces |
 |
 |
 |
2008
Sherpa 3A |
2008
Sherpa 3A High Intensity |
2008
MRAP |
 |
 |
 |
2008
VAB 4x4 |
2008
VAB 6x6 |
2008
VBCI 8x8 |
 |
 |
 |
2008
Sherpa 5 |
2008
Sherpa 10 |
2008
Kerax 6x6 Armoured |
 |
 |
 |
2008
Kerax 8x8 Armoured |
2008
VAB UN 4x4 |
2008
Kerax 8x8 |
 |
 |
 |
2011 VAB Phase II 6x6 |
2012 Medium MRAP |
2012 Higuard |
 |
 |
 |
2014 Sherpa APC |
2015 Sherpa |
2015 Sherpa |
 |
 |
 |
2015 Sherpa |
2015 VAB |
2015 VAB Ambulance |
 |
 |
 |
2015 VAB UN |
2015 VAB |
2015 VBCI |
 |
 |
 |
2015 Midlum |
2015 Kerax armoured |
2015 Kerax armoured |
 |
 |
 |
2015 Kerax |
2015 Kerax |
2015 Sherpa |
 |
 |
 |
2015 MRAP Higuard |
2015 MRAP Higuard |
BMX |
 |
 |
 |
2017 K-serie |
2017 K-serie |
2017 Sherpa |
 |
 |
|
2021 K-serie armoured |
2022 C-Range 6x4 |
|
2018
Renault Trucks Defense wordt Arquus
24-5-2018, the centenary year of the FT 17 “Victory Tank” and the end of
the First World War, will see the arrival of Arquus, heir to the
prestigious brands that have outfitted and supported the French armed
forces for more than one hundred years: Renault, Panhard and ACMAT.
One hundred years of
experience
Arquus Defense is rooted in a century of innovation
and development at the service of the armed forces. This industrial
tradition, which began with Panhard and Levassor, has marked the history
of national defense through mythical figures such as Marius Berliet (the
trucks of the Sacred Way) and Louis Renault, co-inventor of the FT 17.
It has produced equally legendary armored vehicles such as the AML, EBR,
VBL and VLBRA, to provide support, liaison and reconnaissance, and the
VAB personnel carrier. Today it is reflected in the armored vehicles in
the Scorpion program and the development of the vehicles of the future.
Well-established in France with five production
centers and a design office of more than five hundred engineers backed
up by a flexible industrial structure, Arquus maintains and perfects
expert know-how, enriched by one hundred years of manufacturing
legendary armored vehicles and increasing investment in innovation.
These vehicles of today and tomorrow are the product
of close cooperation between military leaders and industry leaders. They
are also the result of the technical brilliance of engineers and
operators, and the successful outcome of a strategy that is constantly
reassessed and adjusted accordingly.
Arquus: an overview
Arquus has annual revenue of €500 million, a healthy
order book evenly spread over France, exports and in-service vehicle
support, and a wide range of products, including the Bastion, the
Griffon, the Sherpa and the VBCI. Arquus' teams provide in-service
vehicle support for 90% of the French Army’s vehicles, totaling 25,000
Arquus vehicles currently in service.
Arquus’ order book for exports is continually growing
and includes a recent large order for 300 Sherpas for a Gulf state, an
SFMC contract in the pipeline, and very good results in Africa. Arquus’
product range is renowned, in France and abroad, for the excellent
quality of its chassis and systems, the mobility and endurance offered
on every type of terrain, and the high level of protection for operating
crews.
A new name in the service of defense
The current geostrategic and competitive environment
prompted Arquus to analyze the company’s positioning in the land-based
arms industry and its entire spectrum of products and services. The
company identified the key issues and challenges resulting from a
shifting strategic context. The time was right to develop an updated
strategy and create a new corporate identity.
Faced with growing geostrategic complexity and to
better meet customers’ needs, Renault Trucks Defense, ACMAT and Panhard
decided to combine their expertise and join forces under a single brand:
Arquus.
The name Arquus comes from two Latin roots: arma and
equus. Equus is the horse that endows the soldier with mobility on the
battlefield. Arma are the weapons, the vehicles’ armament.
Arquus is thus a contraction of armis equus: the
warhorse, the soldier’s trusted companion in battle. Arma is also the
root of the word armor. Protected mobility is indeed an integral part of
Arquus’ DNA. Arquus thus refers to both the mobility and agility that
modern mounts must offer the armed forces, and to the protection needed
against projectiles, shrapnel, and all kinds of improvised devices that
threaten soldiers on the battlefield.
Arquus, an updated offering for an ever-increasing number
of missions
Ever attentive to its customers’ needs, Arquus offers
an impressive array of agile, protected, tailored products, tried and
tested on every theater of operations, in both France and abroad. Its
offering is enriched with increasingly efficient vehicle support
services to guarantee the operational availability and durability of
vehicles and equipment.
The aim of Arquus is to be the leading European expert
in light and medium-sized wheeled armored tactical vehicles. To this
end, the company has rolled out a complete, updated offering of products
and services worldwide. Arquus offers governments complete land systems
and effective integrated support, provided by an international team, for
their defense and security.
The Volvo Group is more determined than ever to
support Arquus’ growth with its full range of resources and by
contributing to the development of its industrial sites, which today
employ 1,500 people in the employment basins of Saint-Nazaire, Marolles
en Hurepoix, Saint-Germain Laval, Limoges, and Fourchambault.
www.arquus-defense.com