Overview of the war equipment by Renault
Voor
Renault is er door de jaren heen een grote rol weggelegd met betrekking
tot het oorlogsgebeuren in de wereld. Zeker in de eerste, maar ook in de
tweede wereldoorlog kent Renault een boeiend verhaal. Maar ook nadien
zie je Renaults regelmatig terug als het gaat om de handhaving van de
wereldvrede, o.a. bij de VN (Verenigde Naties) waar groot materieel
wordt ingezet en bij het franse leger. Een groot arsenaal aan
vliegtuigmotoren, tanks en vrachtwagens verlieten de fabrieken door de
jaren heen. Kijk naar een samenvatting van het Renault oorlogstuig ...
First world war, 1914-1918
Het
conflict met de Duitsers dat uitbrak in 1914 was het begin van de eerste
gemechaniseerde oorlog in de geschiedenis. Trucks, tractoren, auto's,
vliegtuigen, tanks, onderzeeërs en automatische geweren zorgden voor
moord en doodslag. Louis Renault bracht een belangrijke bijdrage aan de
militaire productie. De fabriek bouwde werkelijk alles; van kogelhulzen
tot stretchers en van vliegtuigmotoren tot tanks. Er waren twee
gebeurtenissen die Renault beroemd maakten in de eerste wereldoorlog. De
eerste was de slag bij Marne, deze vond plaats van 6 tot 13 september
1914. Binnen 48 uur werden in zo'n 1200 Renaulttaxi's (type AG) ruim
6500 soldaten naar het front gebracht en zodoende werd veel land
heroverd. De tweede was dat Renault in nauwe samenwerking met het franse
leger de zogenaamde "char léger" (lichte oorlogstank)
ontwikkelde. Van het type FT-17 werden er in 1917 zo'n 1100 gemaakt. En
van het type FT-18 zo'n 3000 stuks. Ook deze tanks vochten mee aan het
front en zorgen mede voor een franse overwinning in juli 1918. De FT-tanks vormden na de oorlog de basis voor de eerste serie
landbouwtractoren. Eerst als bulldozer en later als tractor kon het land
opnieuw opgebouwd worden.

|
 |
 |
1914
Divers oorlogsmaterieel
|
1914
type AC |
1917 FT17 |
 |
 |
 |
Pantservoertuig |
1918
FT18 |
Truck uit oorlog '14'18 |
 |
 |
 |
Pantservoertuig |
1924
M24/25 |
1928
type SK |
 |
 |
 |
1928
M28 |
1929
Pantservoertuig |
1930
D1 |
 |
 |
 |
1930
NC27 |
1933
AMR 33 |
1934
AMC 34 |
 |
 |
 |
1934
R35 |
1935
AMC 35 |
1935
Caudron C445 Goéland Seagull |
 |
 |
 |
1935
Caudron C690 |
1936
type G1R |
1936
type AGC |
 |
 |
 |
1937 type UE |
1936
type UE 630 |
1936
Caudron C714 |

|
 |
 |
1937
type AGK
|
1937
type AGR
|
1937
type AGK |
 |
|
|
1938
Caudron 760 |
|
|
2nd world war, 1939-1945
Na
de 1e wereldoorlog moesten alle fabrieken worden omgebouwd tot de
productie van burgervoertuigen. Een drastische modernisering was ook
noodzakelijk. Enkele producties van legervoertuigen bleven er gedurende
de jaren '20 en '30, en de ontwikkeling ging ook gewoon door. De rol van
defensie werd steeds belangrijker. Halverwege de jaren '30 kwamen er
betere oorlogsvliegtuigen op de markt. Caudron was een van Frankrijks
grootste vliegtuig-bouwers. De spanningen namen toe wereldwijd en in 1939
brak de 2e wereldoorlog uit. Net na het uitbreken van de oorlog maakte
Louis Renault duidelijk dat hij een pacifist was en liever zag dat
Frankrijk met de Duitsers over hield om zo te kunnen concurreren met
Amerika. Louis Renault bouwde liever auto's dan tanks maar werd door de
Franse regering min of meer aangezet tot het bouwen van oorlogstuig in
1939. De druk van de bezetters werd steeds groter. Omdat Renault nu
volop oorlogsmaterieel maakte waren de fabrieken een van de eerste
doelen van de Duitsers. Vanuit Duitsland kwamen er 3 commissarissen de
fabrieken overnemen. Alle 3 waren ze afkomstig van Mercedes-Benz. De
plannen van de Duitsers namen al snel bezit over Renault en zo werden er
al snel getroffen tanks gerepareerd in de fabriek. Met Louis Renault
werd overeengekomen zich niet met de fabriek te bemoeien, maar maakte
toch de fout om met de Duitsers samen te werken, met als achterliggende
gedachte dat de fabrieken dan gespaard zouden blijven door de Duitsers.
Hierdoor werd Louis Renault beschuldigd van collaboratie. De RAF
(geallieerden) bombardeerden delen van de fabriek in Billancourt en deze
werd voor 10% vernield. In de tussentijd was Renault bezig met de
geheime ontwikkeling van een nieuwe auto. De 4cv werd in het diepste
geheim tot een prototype gemaakt en getest. Dit project had niets
geleden van de bombardementen, maar Louis Renault begon meteen met de
wederopbouw van de beschadigde fabriekdelen. In 1943 werden de fabrieken
wederom gebombardeerd. Zowel in Billancourt (Ile Seguin) als in Le Mans
richten de Amerikanen veel vernielingen aan. O.a. de productie van Caudron-Renault vliegtuigen, volledig in Duitse handen, werd geraakt.
Wederom werden de fabrieken direct hersteld. Vanaf 1944 wordt er weer
begonnen met de produktie van vrachtwagens. Kort na de bevrijding van
Frankrijk zit Louis Renault in de gevangenis omdat hij nog steeds werd
beschuldigd van samenwerking met de vijand. Louis Renault sterft in de
gevangenis op 24 oktober 1944, waarschijnlijke oorzaak was een ziekte,
maar het blijft mysterieus. Kort na zijn dood wordt Pierre Lefaucheux
aangesteld als baas bij Renault. Louis' zoon Jean-Louis Renault doet
afstand van de gehele fabriek en bedrijven. Na de 2e wereldoorlog was er
wederom een tekort aan alles om het land wederop te bouwen. Renault
droeg zijn aandeel bij aan de wederopbouw, maar ook hun eigen fabrieken
moesten worden hersteld.
 |

|
 |
1939
Caudron C770 |
1939
R39
|
1940
R40
|
 |
|
|
1940
type AHN
READ MORE! |
|
|
Maintaining the world peace after WWII
Vanaf
de tweede wereldoorlog tot op de dag van vandaag leven veel mensen nog
steeds niet in vrede met elkaar. Wereldwijd spelen zich talloze
(burger)oorlogen af tussen de verschillende volksstammen. De voornaamste
plaatsen van handelen zijn waren o.a. India-Pakistan (1949), Cyprus
(1964), Israël (1974), Libanon (1978), Koeweit (1991), Georgië (1993),
Bosnie-Herzegovina (1996) en Kosovo (1999). In deze landen werden
talrijke vredesmissies gehouden door de Verenigde Naties (VN, United
Nations UN), maar ook vandaag de dag nog wordt er goed werk
verricht. Belangrijkste bestaanreden van deze organisatie is de
Peace keeping, het brengen en behouden van de vrede. Om de diverse
missies tot een goed einde te brengen hebben de VN aanzienlijke
logistieke middelen tot hun beschikking. Renault Trucks is daarbij een
grote partner en levert diverse voertuigen voor nog veel meer doeleinden
zoals transport van troepen, kraanwagens, tankwagens en brandweerwagens.
Het pantservoertuig VAB is sinds 1976 in produktie en in meer dan 50
varianten verkrijgbaar. Andere afnemers van Renault defensiematerieel zijn de diverse landen en
hun legers zoals in Frankrijk (bestelde in 1979 15.000! exemplaren van
de TRM4000), België en Nederland.
 |
 |
 |
1950
R2057
4x4 |
1950
R2152 Fainéant |
1950
R2185 |
 |
 |
 |
1950 R2182 |
+/- 1950 Colorale,
NL |
1953
Goelette 4x4 |
 |

|
 |
1956
Tancarville R2182 |
1961 R2087
|
1965
TP3 |
 |
 |
 |
1976
VAB |
1978
TRH350 |
1979
TRM 4000 |
 |
 |
|
1979
TRM 10000 |
1979
TRM 10000 desert |
|
 |
|
 |
TRM 12000 GBH280 6x6 TS |
|
1980 TRM 2000 |
 |
 |
 |
1980 Midliner Sides
|
R-serie Landmacht Nederland
|
Master T35 Landmacht Nederland
|
 |
 |
 |
1986 VBL |
1986
VAB 6x6 |
1986 CBH 385 |
 |
 |
 |
G290 |
1991
Manager G-serie UN |
1991 Manager Sides |
 |
 |
 |
1992 B110 |
1992 TRM 700-100 |
1995
Midliner M-serie 4x4 UN |
 |
 |
 |
1997
Kerax Crashtender UN |
1997
Kerax Wrecker UN |
1997
Kerax Fuelcarrier UN |
 |
 |
 |
CBH 320 UN |
CBH 320 UN |
CBH 320 UN |
 |
 |
 |
CBH |
Ceres |
1997
Kerax, BE |
 |
 |
 |
1997 GBC 180
|
X8A |
2000 Premium 300 leger nationaal commando,
NL |
 |
 |
 |
2005
Sherpa 5 |
2005
Sherpa 10 |
2005
Sherpa 15 |
 |
 |
 |
2005
Sherpa 20 |
2006
Sherpa 2 |
2006
Sherpa 3 |
 |
 |
 |
2006
Kerax 8x8 |
2006
VBCI 8x8 |
2006
VBMO 6x6 |
 |
 |
 |
2008
AMC 6x6 |
2008
Sherpa 2/2B |
2008
Sherpa 2 Special Forces |
 |
 |
 |
2008
Sherpa 3A |
2008
Sherpa 3A High Intensity |
2008
MRAP |
 |
 |
 |
2008
VAB 4x4 |
2008
VAB 6x6 |
2008
VBCI 8x8 |
 |
 |
 |
2008
Sherpa 5 |
2008
Sherpa 10 |
2008
Kerax 6x6 Armoured |
 |
 |
 |
2008
Kerax 8x8 Armoured |
2008
VAB UN 4x4 |
2008
Kerax 8x8 |
 |
 |
 |
2011 VAB Phase II 6x6 |
2012 Medium MRAP |
2012 Higuard |
 |
 |
 |
2014 Sherpa APC |
2015 Sherpa |
2015 Sherpa |
 |
 |
 |
2015 Sherpa |
2015 VAB |
2015 VAB Ambulance |
 |
 |
 |
2015 VAB UN |
2015 VAB |
2015 VBCI |
 |
 |
 |
2015 Midlum |
2015 Kerax armoured |
2015 Kerax armoured |
 |
 |
 |
2015 Kerax |
2015 Kerax |
2015 Sherpa |
 |
 |
 |
2015 MRAP Higuard |
2015 MRAP Higuard |
BMX |
 |
 |
 |
2017 K-serie |
2017 K-serie |
2017 Sherpa |
 |
 |
|
2021 K-serie armoured |
2022 C-Range 6x4 |
|
L’année 2018, centenaire du Char de la Victoire et de la fin du premier
conflit mondial, sera celle de l’avènement d’Arquus, héritière des
marques prestigieuses qui ont équipé et soutenu les forces armées
françaises depuis plus d’un siècle : Renault Trucks Defense, Panhard et
ACMAT.
Une passion centenaire
Arquus est l’héritier d’un siècle d’innovation
et de développement au service des Armées. Cette histoire
industrielle, qui a commencé avec Panhard et Levassor, a marqué
l’histoire de la Défense nationale, avec des figures mythiques
comme celles de Marius Berliet (les camions de la Voie Sacrée)
et Louis Renault, co-inventeur du FT 17. Elle est à l’origine
d’engins non moins légendaires, comme l’AML, l’EBR, le VBL, le
VLRA et le VAB. Cette histoire se poursuit aujourd’hui avec les
blindés du programme Scorpion, et le développement des véhicules
du futur.
S’appuyant sur une organisation industrielle souple, implantée en
France et forte de cinq centres de production et d’un bureau
d’études de plus de cinq cents ingénieurs, Arquus entretient et
perfectionne un savoir-faire d’orfèvre, rodé par cent ans de
réalisation d’engins blindés de légende, tout en consacrant des
moyens de plus en plus conséquents à l‘innovation.
Ces véhicules d’aujourd’hui et de demain sont le fruit d’une étroite
entente entre chefs militaires et chefs industriels. Ils sont aussi
le fruit du génie des ingénieurs et opérateurs. Ils sont enfin le
résultat d’une stratégie cent fois remise en cause et renouvelée.
Arquus : état des lieux
Arquus présente un chiffre d’affaires de 500 M€, un carnet de
commandes sain, bien réparti entre France, Export et MCO, sur un
portefeuille de produits large, allant du Bastion au Griffon et du
Sherpa au VBCI. Les équipes soutien d’Arquus assurent le MCO de 90%
des véhicules de l’Armée de terre, qui compte 25000 véhicules du
Groupe en service. Le carnet de commandes à l’export se consolide
régulièrement, avec récemment une belle commande de 300 Sherpa pour
un pays du Golfe, le contrat SFMC en cours, ainsi que de très beaux
résultats en Afrique en particulier.
La gamme de produits Arquus est reconnue, en France et à l’étranger,
pour la qualité de ses châssis et de ses systèmes, la mobilité et
l’endurance offerte sur tous terrains, et le haut niveau de
protection offert aux équipages.
Un nouveau nom au service de la Défense
L’environnement géostratégique et concurrentiel a conduit Arquus à
une réflexion sur le positionnement de l’entreprise au sein de
l’industrie de l’Armement terrestre, et sur le spectre de ses gammes
de produits et de services. Ce questionnement a permis d’identifier
les défis et les enjeux induits par un environnement stratégique
mouvant. Il apparaissait nécessaire de forger une stratégie
renouvelée, et opportun de fonder une nouvelle identité.
Face à une complexité géostratégique croissante et pour toujours
mieux répondre à leurs clients, Renault Trucks Defense, Acmat et
Panhard ont choisi de conjuguer leurs expertises et d’unir leurs
forces sous une seule marque : Arquus.
Le nom Arquus vient de la double racine latine Arma et Equus. Equus,
c’est la monture qui apporte au soldat la capacité de mobilité sur
le champ de bataille. Arma, ce sont les armes, la composante
armement des véhicules. Arquus est donc une contraction d’Armis
Equus, le cheval d’armes, compagnon solidaire du soldat dans la
bataille. Arma est également la racine du mot armure. La mobilité
protégée est en effet partie intégrante de l’ADN d’Arquus.
Arquus est donc évocateur à la fois de cette mobilité et de cette
agilité que doivent offrir aux forces les montures modernes, et de
la protection contre les projectiles, éclats et dispositifs
improvisés de toutes sortes qui agressent le soldat sur le champ de
bataille.
Arquus, une offre renouvelée pour toujours plus de missions
Plus que jamais à l’écoute de ses clients,
Arquus propose, en France comme à l’international, une gamme de
produits adaptés, agiles et protégés, éprouvés au feu sur tous
les théâtres d’opérations. Elle enrichit son offre de services
de maintien en condition opérationnelle de plus en plus
performants, pour garantir la disponibilité opérationnelle des
flottes et la longévité des équipements.
L’objectif d’Arquus est d’être le premier
spécialiste européen des véhicules tactiques blindés légers et
moyens à roues. Pour ce faire, l’entreprise souhaite mettre en
place une offre complète et renouvelée de produits et services
dans le monde entier, et proposer aux gouvernements des systèmes
terrestres complets et un soutien intégré efficace pour leur
Défense et leur Sécurité, par la mise à disposition d’une équipe
mondiale.
Le Groupe Volvo est plus que jamais déterminé
à soutenir la croissance d’Arquus, en mettant toutes ses
ressources à disposition et en contribuant au développement de
ses sites industriels, qui emploient aujourd’hui 1500 personnes
sur les bassins d’emploi que sont Saint-Nazaire, Marolles en
Hurepoix, Saint-Germain Laval, Limoges et Fourchambault.
www.arquus-defense.com