WAR EQUIPMENT

     
follow Renaultoloog also on:

Renaultoloog

Homepage

The Renaultoloog

Newsletter
Festival
En Route

Renault drivers

Events

Model kits

Scale models

Collecting

Renault - products

History

Cars

Trucks & Vans

Buses

Agriculture

Trains

Aviation

2-& 3-wheelers

Marine

War equipment

Concept cars

Design

Renault - motor sports

Formula 1

Paris-Dakar

Truck racing

Touring cars

Cup racers

Formulas & GP's

Rallye

Record vehicles

Other motor sports

Renault - other

Special Renaults

Extreme machines

Companies

Logos & Uniformity

Advertising

Safety

ZE & Environment

Facts & Figures

Co-operation

Films & Series

Awards

Links

Links

Renault "R-serie"
Festival photo book
Clubs & Hobbyists

Forum

Losange Magazine

Contact

E-mail

Guest book

Other

Site advertising

References

Disclaimer & Privacy

Official partners:
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Thank you for your support!


Advertise here?

click here for more information


 

Overview of the war equipment by Renault


Voor Renault is er door de jaren heen een grote rol weggelegd met betrekking tot het oorlogsgebeuren in de wereld. Zeker in de eerste, maar ook in de tweede wereldoorlog kent Renault een boeiend verhaal. Maar ook nadien zie je Renaults regelmatig terug als het gaat om de handhaving van de wereldvrede, o.a. bij de VN (Verenigde Naties) waar groot materieel wordt ingezet en bij het franse leger. Een groot arsenaal aan vliegtuigmotoren, tanks en vrachtwagens verlieten de fabrieken door de jaren heen. Kijk naar een samenvatting van het Renault oorlogstuig ...


First world war, 1914-1918

Het conflict met de Duitsers dat uitbrak in 1914 was het begin van de eerste gemechaniseerde oorlog in de geschiedenis. Trucks, tractoren, auto's, vliegtuigen, tanks, onderzeeërs en automatische geweren zorgden voor moord en doodslag. Louis Renault bracht een belangrijke bijdrage aan de militaire productie. De fabriek bouwde werkelijk alles; van kogelhulzen tot stretchers en van vliegtuigmotoren tot tanks. Er waren twee gebeurtenissen die Renault beroemd maakten in de eerste wereldoorlog. De eerste was de slag bij Marne, deze vond plaats van 6 tot 13 september 1914. Binnen 48 uur werden in zo'n 1200 Renaulttaxi's (type AG) ruim 6500 soldaten naar het front gebracht en zodoende werd veel land heroverd. De tweede was dat Renault in nauwe samenwerking met het franse leger de zogenaamde "char léger" (lichte oorlogstank) ontwikkelde. Van het type FT-17 werden er in 1917 zo'n 1100 gemaakt. En van het type FT-18 zo'n 3000 stuks. Ook deze tanks vochten mee aan het front en zorgen mede voor een franse overwinning in juli 1918. De FT-tanks vormden na de oorlog de basis voor de eerste serie landbouwtractoren. Eerst als bulldozer en later als tractor kon het land opnieuw opgebouwd worden.

1914 Divers oorlogsmaterieel

1914 type AC

1917 FT17

Pantservoertuig

1918 FT18

Truck uit oorlog '14'18

Pantservoertuig

1924 M24/25

1928 type SK

1928 M28

1929 Pantservoertuig

1930 D1

1930 NC27

1933 AMR 33

1934 AMC 34

1934 R35

1935 AMC 35

1935 Caudron C445 Goéland Seagull

1935 Caudron C690

1936 type G1R

1936 type AGC

1937 type UE

1936 type UE 630

1936 Caudron C714

1937 type AGK

1937 type AGR

1937 type AGK

   
1938 Caudron 760    

2nd world war, 1939-1945

Na de 1e wereldoorlog moesten alle fabrieken worden omgebouwd tot de productie van burgervoertuigen. Een drastische modernisering was ook noodzakelijk. Enkele producties van legervoertuigen bleven er gedurende de jaren '20 en '30, en de ontwikkeling ging ook gewoon door. De rol van defensie werd steeds belangrijker. Halverwege de jaren '30 kwamen er betere oorlogsvliegtuigen op de markt. Caudron was een van Frankrijks grootste vliegtuig-bouwers. De spanningen namen toe wereldwijd en in 1939 brak de 2e wereldoorlog uit. Net na het uitbreken van de oorlog maakte Louis Renault duidelijk dat hij een pacifist was en liever zag dat Frankrijk met de Duitsers over hield om zo te kunnen concurreren met Amerika. Louis Renault bouwde liever auto's dan tanks maar werd door de Franse regering min of meer aangezet tot het bouwen van oorlogstuig in 1939. De druk van de bezetters werd steeds groter. Omdat Renault nu volop oorlogsmaterieel maakte waren de fabrieken een van de eerste doelen van de Duitsers. Vanuit Duitsland kwamen er 3 commissarissen de fabrieken overnemen. Alle 3 waren ze afkomstig van Mercedes-Benz. De plannen van de Duitsers namen al snel bezit over Renault en zo werden er al snel getroffen tanks gerepareerd in de fabriek. Met Louis Renault werd overeengekomen zich niet met de fabriek te bemoeien, maar maakte toch de fout om met de Duitsers samen te werken, met als achterliggende gedachte dat de fabrieken dan gespaard zouden blijven door de Duitsers. Hierdoor werd Louis Renault beschuldigd van collaboratie. De RAF (geallieerden) bombardeerden delen van de fabriek in Billancourt en deze werd voor 10% vernield. In de tussentijd was Renault bezig met de geheime ontwikkeling van een nieuwe auto. De 4cv werd in het diepste geheim tot een prototype gemaakt en getest. Dit project had niets geleden van de bombardementen, maar Louis Renault begon meteen met de wederopbouw van de beschadigde fabriekdelen. In 1943 werden de fabrieken wederom gebombardeerd. Zowel in Billancourt (Ile Seguin) als in Le Mans richten de Amerikanen veel vernielingen aan. O.a. de productie van Caudron-Renault vliegtuigen, volledig in Duitse handen, werd geraakt. Wederom werden de fabrieken direct hersteld. Vanaf 1944 wordt er weer begonnen met de produktie van vrachtwagens. Kort na de bevrijding van Frankrijk zit Louis Renault in de gevangenis omdat hij nog steeds werd beschuldigd van samenwerking met de vijand. Louis Renault sterft in de gevangenis op 24 oktober 1944, waarschijnlijke oorzaak was een ziekte, maar het blijft mysterieus. Kort na zijn dood wordt Pierre Lefaucheux aangesteld als baas bij Renault. Louis' zoon Jean-Louis Renault doet afstand van de gehele fabriek en bedrijven. Na de 2e wereldoorlog was er wederom een tekort aan alles om het land wederop te bouwen. Renault droeg zijn aandeel bij aan de wederopbouw, maar ook hun eigen fabrieken moesten worden hersteld.

1939 Caudron C770

1939 R39

1940 R40

   

1940 type AHN READ MORE!

   

Maintaining the world peace after WWII

Vanaf de tweede wereldoorlog tot op de dag van vandaag leven veel mensen nog steeds niet in vrede met elkaar. Wereldwijd spelen zich talloze (burger)oorlogen af tussen de verschillende volksstammen. De voornaamste plaatsen van handelen zijn waren o.a. India-Pakistan (1949), Cyprus (1964), Israël (1974), Libanon (1978), Koeweit (1991), Georgië (1993), Bosnie-Herzegovina (1996) en Kosovo (1999). In deze landen werden talrijke vredesmissies gehouden door de Verenigde Naties (VN, United Nations UN), maar ook vandaag de dag nog wordt er goed werk verricht.  Belangrijkste bestaanreden van deze organisatie is de Peace keeping, het brengen en behouden van de vrede. Om de diverse missies tot een goed einde te brengen hebben de VN aanzienlijke logistieke middelen tot hun beschikking. Renault Trucks is daarbij een grote partner en levert diverse voertuigen voor nog veel meer doeleinden zoals transport van troepen, kraanwagens, tankwagens en brandweerwagens. Het pantservoertuig VAB is sinds 1976 in produktie en in meer dan 50 varianten verkrijgbaar. Andere afnemers van Renault defensiematerieel zijn de diverse landen en hun legers zoals in Frankrijk (bestelde in 1979 15.000! exemplaren van de TRM4000), België en Nederland.

1950 R2057 4x4

1950 R2152 Fainéant

1950 R2185

1950 R2182

+/- 1950 Colorale, NL

1953 Goelette 4x4

1956 Tancarville R2182

1961 R2087

1965 TP3

1976 VAB

1978 TRH350

1979 TRM 4000

 

1979 TRM 10000

1979 TRM 10000 desert

 
 

TRM 12000 GBH280 6x6 TS  

1980 TRM 2000

1980 Midliner Sides

R-serie Landmacht Nederland

Master T35 Landmacht Nederland

1986 VBL

1986 VAB 6x6

1986 CBH 385

G290

1991 Manager G-serie UN

1991 Manager Sides

1992 B110

1992 TRM 700-100

1995 Midliner M-serie 4x4 UN

1997 Kerax Crashtender UN

1997 Kerax Wrecker UN

1997 Kerax Fuelcarrier UN

CBH 320 UN CBH 320 UN CBH 320 UN

CBH Ceres

1997 Kerax, BE

1997 GBC 180

X8A

2000 Premium 300 leger nationaal commando, NL

2005 Sherpa 5

2005 Sherpa 10

2005 Sherpa 15

2005 Sherpa 20

2006 Sherpa 2

2006 Sherpa 3

2006 Kerax 8x8

2006 VBCI 8x8

2006 VBMO 6x6

2008 AMC 6x6

2008 Sherpa 2/2B 2008 Sherpa 2 Special Forces
2008 Sherpa 3A 2008 Sherpa 3A High Intensity 2008 MRAP
2008 VAB 4x4 2008 VAB 6x6 2008 VBCI 8x8
2008 Sherpa 5 2008 Sherpa 10

2008 Kerax 6x6 Armoured

2008 Kerax 8x8 Armoured

2008 VAB UN 4x4

2008 Kerax 8x8

2011 VAB Phase II 6x6 2012 Medium MRAP 2012 Higuard
2014 Sherpa APC 2015 Sherpa 2015 Sherpa
2015 Sherpa 2015 VAB 2015 VAB Ambulance
2015 VAB UN 2015 VAB 2015 VBCI
2015 Midlum 2015 Kerax armoured 2015 Kerax armoured
2015 Kerax 2015 Kerax 2015 Sherpa
2015 MRAP Higuard 2015 MRAP Higuard BMX
2017 K-serie 2017 K-serie 2017 Sherpa
 
2021 K-serie armoured 2022 C-Range 6x4  

L’année 2018, centenaire du Char de la Victoire et de la fin du premier conflit mondial, sera celle de l’avènement d’Arquus, héritière des marques prestigieuses qui ont équipé et soutenu les forces armées françaises depuis plus d’un siècle : Renault Trucks Defense, Panhard et ACMAT.

Une passion centenaire

Arquus est l’héritier d’un siècle d’innovation et de développement au service des Armées. Cette histoire industrielle, qui a commencé avec Panhard et Levassor, a marqué l’histoire de la Défense nationale, avec des figures mythiques comme celles de Marius Berliet (les camions de la Voie Sacrée) et Louis Renault, co-inventeur du FT 17. Elle est à l’origine d’engins non moins légendaires, comme l’AML, l’EBR, le VBL, le VLRA et le VAB. Cette histoire se poursuit aujourd’hui avec les blindés du programme Scorpion, et le développement des véhicules du futur.

S’appuyant sur une organisation industrielle souple, implantée en France et forte de cinq centres de production et d’un bureau d’études de plus de cinq cents ingénieurs, Arquus entretient et perfectionne un savoir-faire d’orfèvre, rodé par cent ans de réalisation d’engins blindés de légende, tout en consacrant des moyens de plus en plus conséquents à l‘innovation.

Ces véhicules d’aujourd’hui et de demain sont le fruit d’une étroite entente entre chefs militaires et chefs industriels. Ils sont aussi le fruit du génie des ingénieurs et opérateurs. Ils sont enfin le résultat d’une stratégie cent fois remise en cause et renouvelée.

Arquus : état des lieux

Arquus présente un chiffre d’affaires de 500 M€, un carnet de commandes sain, bien réparti entre France, Export et MCO, sur un portefeuille de produits large, allant du Bastion au Griffon et du Sherpa au VBCI. Les équipes soutien d’Arquus assurent le MCO de 90% des véhicules de l’Armée de terre, qui compte 25000 véhicules du Groupe en service. Le carnet de commandes à l’export se consolide régulièrement, avec récemment une belle commande de 300 Sherpa pour un pays du Golfe, le contrat SFMC en cours, ainsi que de très beaux résultats en Afrique en particulier.

La gamme de produits Arquus est reconnue, en France et à l’étranger, pour la qualité de ses châssis et de ses systèmes, la mobilité et l’endurance offerte sur tous terrains, et le haut niveau de protection offert aux équipages.

Un nouveau nom au service de la Défense

L’environnement géostratégique et concurrentiel a conduit Arquus à une réflexion sur le positionnement de l’entreprise au sein de l’industrie de l’Armement terrestre, et sur le spectre de ses gammes de produits et de services. Ce questionnement a permis d’identifier les défis et les enjeux induits par un environnement stratégique mouvant. Il apparaissait nécessaire de forger une stratégie renouvelée, et opportun de fonder une nouvelle identité.

Face à une complexité géostratégique croissante et pour toujours mieux répondre à leurs clients, Renault Trucks Defense, Acmat et Panhard ont choisi de conjuguer leurs expertises et d’unir leurs forces sous une seule marque : Arquus.

Le nom Arquus vient de la double racine latine Arma et Equus. Equus, c’est la monture qui apporte au soldat la capacité de mobilité sur le champ de bataille. Arma, ce sont les armes, la composante armement des véhicules. Arquus est donc une contraction d’Armis Equus, le cheval d’armes, compagnon solidaire du soldat dans la bataille. Arma est également la racine du mot armure. La mobilité protégée est en effet partie intégrante de l’ADN d’Arquus.

Arquus est donc évocateur à la fois de cette mobilité et de cette agilité que doivent offrir aux forces les montures modernes, et de la protection contre les projectiles, éclats et dispositifs improvisés de toutes sortes qui agressent le soldat sur le champ de bataille.

Arquus, une offre renouvelée pour toujours plus de missions

Plus que jamais à l’écoute de ses clients, Arquus propose, en France comme à l’international, une gamme de produits adaptés, agiles et protégés, éprouvés au feu sur tous les théâtres d’opérations. Elle enrichit son offre de services de maintien en condition opérationnelle de plus en plus performants, pour garantir la disponibilité opérationnelle des flottes et la longévité des équipements.

L’objectif d’Arquus est d’être le premier spécialiste européen des véhicules tactiques blindés légers et moyens à roues. Pour ce faire, l’entreprise souhaite mettre en place une offre complète et renouvelée de produits et services dans le monde entier, et proposer aux gouvernements des systèmes terrestres complets et un soutien intégré efficace pour leur Défense et leur Sécurité, par la mise à disposition d’une équipe mondiale.

Le Groupe Volvo est plus que jamais déterminé à soutenir la croissance d’Arquus, en mettant toutes ses ressources à disposition et en contribuant au développement de ses sites industriels, qui emploient aujourd’hui 1500 personnes sur les bassins d’emploi que sont Saint-Nazaire, Marolles en Hurepoix, Saint-Germain Laval, Limoges et Fourchambault.

www.arquus-defense.com


 

       

©2004-2023 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Renault Trucks Defense - ©Renault - ©Renault Trucks - ©Charge Utile - ©Jean-Claude Jouault

Renaultoloog | Homepage | The Renaultoloog | Newsletter | Festival | En Route | Renault drivers | Events | Model kits | Scale models | Collecting | History | Cars | Trucks | Buses | Agriculture | Trains | Aviation | 2-& 3-wheelers | Marine | War equipment | Concept cars | Design | Formula 1 | Paris-Dakar | Truck racing | Touring cars | Cup racers | Formulas & GP's | Rallye | Record vehicles | Other motor sports | Special Renaults | Extreme machines | Companies | Logos & Uniformity | Advertising | Safety | ZE & Environment | Facts & Figures | Co-operation | Films & Series | Awards | Links | Clubs & Hobbyists | Contact | Site advertising | References | Disclaimer & Privacy