20 years! 2004-2024

 
 
 

The ALL Renault connection!

Advertise here? click here for more information

         
 
Renaultoloog Renault - products Renault - motor sports Renault - other Links Contact Other
 

Homepage

History

Formula 1

Special Renaults

Links

E-mail Site advertising

The Renaultoloog

Cars

Paris-Dakar

Extreme machines

Renault "R-serie"

Guest book

References
Newsletter

Trucks & Vans

Truck racing

Companies

Festival photo book   Disclaimer & Privacy
Festival

Buses

Touring cars

Logos & Uniformity Clubs & Hobbyists    
En Route

Agriculture

Cup racers

Advertising

Forum

   
Meeting & Market

Trains

Formulas & GP's

Safety

Losange Magazine    

Renault drivers

Aviation

Rallye

ZE & Environment    
Events

2-& 3-wheelers

Record vehicles

Facts & Figures

     

Model kits

Marine

Other motor sports

Co-operation

     

Scale models

War equipment

 

Films & Series

     

Collecting

Concept cars

 

Awards

   

 

  Design          
 

BUSES

 

 

 

 

 

Overview of all Renault and Saviem buses


Het vervoer van mensen heeft bij Renault altijd centraal gestaan. Op alle mogelijke manier worden  mensen van A naar B vervoerd. Dat vervoer vindt plaats door middel van taxi's, busjes, touringcars, lijn- en stadsbussen van o.a. Renault en Saviem. Zo bereiken miljoenen mensen wereldwijd dagelijks hun plaats van bestemming. In de loop der jaren hebben Renault en Saviem dan ook diverse voertuigen gebouwd en werden vaak krachten met andere fabrikanten gebundeld om nog betere producten te leveren. Kijk maar eens naar deze grote greep uit het Renault en Saviem personenvervoer arsenaal.


1905-1945

Het eerste personenvervoer in een Renault begint met de komst van de Parijse taxi's type AG, niet veel later worden deze taxi's ook geëxporteerd naar steden als New York. De eerste voertuigen, geschikt voor het vervoer van meerdere personen, lopen in 1906 van de band. In dat jaar worden er in totaal 1615 voertuigen gebouwd. De eerste autobus, met de typische Renault "eendensnavel"-motorkap, werd geleverd aan de Algemene Parijse Autobusdienst. Hij opende de lijn Place Clichy-Saint-Germain-des-Prés. De stadsbus uit het legendarische straatbeeld voor Parijzenaren en de toeristen in de jaren dertig is de Renault TN 6 (oh, dat achterbalkon ... !). Deze bus kon 50 personen vervoeren en werd pas in 1969 definitief afgedankt. Tot de 2e wereldoorlog werden er nog diverse formaten bussen gebouwd meestal door verschillende carrosseriebouwers.

1905 type AG, Taxi Paris

1906 type AG1

1906 type ?

1907 type XB

1910 type ?

1920 type GS

1924 type NN

1927 type PR

1927 type PN

1927 type PY

1928 type PY trolley

1931 TN4 A2

1933 type OSB

1933 type SXB

1933 type YFB

1933 type UMB

1933 type TIB

1933 TN4 HP

1933  KZ11 G7 taxi

1934 TN4 F
1936 TN4 1936 TN4 A1

? type ZPD

1943 TN6 C2 gaz
     
1943 TN6 A gaz      

1946-1977

Na de 2e wereldoorlog wordt de productie van bussen weer hervat en begint bij de 215D. De meeste carrosseriën worden gemaakt door Scemia, een bedrijf waar Renault al mee samenwerkte voor de oorlog. De concurrentie op de bussenmarkt is heftig en Renault wordt zelfs van de koppositie verstoten en wel door Chausson. De nieuwe trend is dat de motoren voortaan achterin geplaatst worden, maar Renault bouwt voortaan bussen met een motor onder de vloer. Belangrijkste reden was dat de achterzijde van de bus een lage instap voor passagiers garandeerde. In November 1955 vond er een reorganisatie in de busproductie plaats. De zware voertuigendivisie van Renault fuseert met Latil en Somua en wordt de L.R.S.-groep waaruit de naam SAVIEM (Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Equipements Mécaniques) voortvloeit. In 1957 komt SACA bij Saviem, een samenwerkingsverband tussen Floirat en Isobloc. Kort daarop volgt de autobusfabriek Chausson, die in 1959 wordt in 1959 overgenomen door Saviem. Het merk Floirat staakte in december 1961 de productie en verdween van het toneel maar door de toetreding van Chausson kreeg Saviem in Annonay de beschikking over een moderne busfabriek. Spoedig werd het nieuwe merk een vertrouwde verschijning op de bus- en touringcarmarkt. De naam Renault verdwijnt dus van de zwaardere voertuigen (vrachtwagens en bussen), maar blijft bestaan op de lichtere voertuigen zoals o.a de Goelette. Populaire busjes, o.a. in de voormalige Franse koloniën, waren de Saviem SG2 en de Super Goelette, later opgevolgd door de Alouette en weer later door de Trafic en Master.

1946 215D

? R2168

1949 R4150

? R4151

1949 R4190

1950 R4191

1950 R4200

1950 R4210

1950 R4230

1952 ?

1952 R4192

1952 R4211

1953 ?

1952 R4201

1952 R4231

1957 Saviem ZR20

1959 Estafette

1960 1960 Goelette

1960 Saviem SC1

1960 Saviem SC1 double deck

1961 Saviem SC2

? Saviem SC5

1963 Galion Heuliez R2168

1964 SG2

1964 Saviem SC10

1964 Saviem S45

1964 Saviem S53

1964 Saviem S105

1969 Saviem E7

1975 Saviem SC10U

1977 Saviem S45R

1977 Saviem S53R

     

1977 Saviem S105R

     

1978-2003

Vanaf 1980 verschijnt de naam Renault weer op alle voertuigen en heet de bedrijfswagen en bussen divisie Renault Véhicules Industriels. Renault handhaaft de bestaande Berliet en Saviem modellen nog geruime tijd, met zo hier en daar en faceliftje. Renault begint direct al met de ontwikkeling van enkele nieuwe bussen. Heuliez, een grote bus en carrosseriebouwer in Frankrijk, gaat in 1982 samenwerken met Renault. Ze gaan gezamelijk bussen ontwikkelen en produceren. In 1983 komt de Europese Dodge-group bij Renault. Diverse varianten van o.a. de Dodge 50 worden als Renault bus gemaakt, maar ook voor de Spaanse Dodge-Barreiros (Renault V.I. España) komen er Renaults in de plaats die worden gebouwd door verschillende carrosseriebouwers zoals Ugarte, Unicar, Hispano Carrocera en Ebrocar. Vlak nadat Renault Véhicules Industriels in 1992 Renault V.I. wordt komt in 1993 Karosa voor een gedeelte bij de bussen-divisie. De grootste fusie dient zich aan in januari 1999, wanneer Renault en Iveco overeenkomen de bus divisies samen te voegen. De nieuwe naam van dit bedrijf wordt Irisbus. Renault en Iveco worden beiden voor 50% eigenaar. Ook Heuliez sluit zich kort daarna aan bij Irisbus gevolgd door Karosa voor 51% en Ikarus (Ikarusbus).

Maar ja, net als bij de trucks en de tractoren stoot Renault ook de bussenfabricage in 2003 definitief af. Iveco neemt het deel aandelen over van Renault en wordt dus volledig eigenaar van Irisbus. De eerste echte nieuwe Irisbus bussen zijn nog bij Renault ontwikkeld, het zijn de Civis en de Chrystalis. Ze hebben een volledig ander uiterlijk maar geven echt aan dat het Renault hoofdstuk hiermee definitief is afgesloten, helaas. Wat nog overblijft zijn o.a de Trafic en de Master.

1978 Berliet PR14

1978 Berliet PR100 MI

1978 ER100 trolley 1979 Estafette

1980 Trafic

1980 SC10U/O

1980 PR100 1980 PR180

1981 SC10R

1982 Master 1982 JP1 A12 Heuliez 1983 A290

1983 A320 1983 Dodge 50

1984 PR100.2

1985 PER100 trolley
1985 PR180.2 1985 PR100.3

1986 R312

? G45
? G105 1986 R212 1988 S45RX 1988 S53RX

1988 S105RX 1988 PR180 Megabus 1989 Trafic T900/1100/1400

1990 FR1 GTX

FR1 3-axle

1991 Tracer

1993 PR112

1993 PR118

1995 Agora

1995 Agora geledebus

1996 Karosa Recreo

1996 Karosa Axer

1996 Illiade 1996 Agora Gaz Naturel 1997 Master T35 ? Axer

? Matra Civis

1999 Ares 2000 Trafic dCi80/100/140

2003 Master

2005 Mascott

2006 Trafic Generation

2006 Master

2006 Master long chassis

2010 Master

2017 Master Novibus

2019 Trafic Passenger 2020 Trafic Combi
   
2020 Trafic Spaceclass 2023 Master E-tech    

Na 2003: Irisbus

Alleen de Renault Iliade en Civis varianten zitten nog in het leveringsprogramma van Irisbus. Iveco is nu dus de enige grootaandeelhouder van Irisbus en beschikt over veel fabrieken en ontwerp studios. De eerste echte Irisbus is de Evadys bus.

2004 Irisbus Iliade 2004 Irisbus Civis 2004 Irisbus Crystalis

 

   
2005 Irisbus Evadys 2006 Irisbus Citélis    

13, Parc des Amandiers; La Gavotte
13170 Les Pennes Mirabeau
Tel. 00.33.6.10.42.71.46.
http://trolley013.skyblog.com/index.html
Email : Trolley-tbfp@hotmail.fr


©2004-2024 Renaultoloog - Eddy Lenders - ©Tony Vos - ©Renault Trucks - ©Charge Utile - ©World Bus Explorer - ©Irisbus - ©Etienne Haaze