Overzicht van alle Renault en Saviem bedrijfswagens
Louis Renault maakte dus eind 1898 z'n
eerste auto. Daarna duurde het slechts twee jaar toen het eerste
vrachtwagentje werd gemaakt. Op basis van het chassis van een personenwagen
werd een klein bestelwagentje gebouwd. Voorzien van een 1 cilinder 3½ pk
motortje kon het voertuig 250 kg aan lading vervoeren. Net als bij de auto's
zie je ook hier bij de bedrijfswagens een zeer grote verscheidenheid aan
producten. Van 1 tot 100 ton, bij wijze van spreken, kun je vervoeren met
een Renault vrachtwagen. Dat Renault zeker geen 1-eiïg truckmerk is blijkt
wel uit de lange historie en de grote hoeveelheid merken die zich
samenvoegden aan Renault. Merken zoals: Berliet, Latil, Somua, Sinpar,
Rochet Schneider, Karrier (Roots Group), Dodge/Barreiros (Spanje), Dodge
(Engeland) , SOFIM (dieselmotoren fabriek in Italië samen met Fiat-Iveco en
Alfa Romeo) en Mack. Door die grote krachtenbundeling kwam Renault
uiteindelijk ook in de top 5 van grootste truckfabrikanten. De
bedrijfswagens die van 1900 tot begin jaren 30 werden gemaakt waren zeer
duidelijk gebaseerd op de personenauto's. Het franse leger is een van de
grootste afnemers.
1901-1929
De eerste
echte bedrijfswagen verschijnt in 1906 met een laadvermogen van 1 ton.
Vanaf 1909 worden er zwaardere trucks in het programma opgenomen, een 3-
en een 5-tonner met 4-cilinder motor.
Typisch kenmerk voor alle
Renault vrachtwagentjes uit die tijd was de plaats van de radiateur, die
zat namelijk niet voor de motor maar er achter.
Gedurende de eerste
wereldoorlog, van 1914-1918, had de Renault fabriek een groot aandeel in
de productie van oorlogsmaterieel. Per maand werden er zo'n 300 trucks
en artillerietrekkers afgeleverd. Na de oorlog werd het programma flink
uitgebreid met nieuwe types. Laadvermogens van 1 tot 7½ ton waren
mogelijk. De zwaarste had een 7,9 liter 4-cilinder motor.
|
|
|
|
1901 type ?
|
1905 type YA
|
1906 type G2 18HP
|
1907 type ?
|
|
|
|
|
1907 type BD
|
1908 8cv 2 cilinder camion type ?
|
1913 20cv type ?
|
1914 type ?
|
|
|
|
|
1914 type ?
|
1915 type ?
|
1915 type EG
|
1916 type ?
|
|
|
|
|
1916 type EP
|
1920 type ?
|
1920 type IK
|
1921
type IO
|
|
|
|
|
1921 type ?
|
1921 type ?
|
1922
type MA
|
1922 type ?
|
|
|
|
|
1923 type ?
|
1923 type II
|
1923 20cv type ?
|
1924
type MH
|
|
|
|
|
1924 type MY
|
1925 type ?
|
1925 type ?
|
1925 type ?
|
|
|
|
|
1926 type KZ
|
1926 type KZ
|
1926 type ?
|
1927 type PR |
|
|
|
|
1927 type OS |
1928 type ?
|
1929 type SY |
|
1930-1939
Eindelijk
kwam Renault met een nieuw uiterlijk van haar vrachtwagens in de jaren
dertig. Net als bij de auto's verhuisde de radiateur nu naar de
voorzijde en kreeg hij een nieuwe neus. Renault was in 1930 in Frankrijk
een van de eerste met dieselmotoren op de zware vrachtwagens en vanaf
1933 ook op de middenklassers. In 1934 komt Renault met een serie
frontstuurtrucks terwijl normaalstuurtrucks in Europa nog de dienst
uitmaakten. Het grootste nieuws kwam uit 1937, de ADTD "longcourrier"
frontstuurtruck, de eerste vrachtwagen met slaapcabine.
|
|
|
|
1930 Monastella RY2
|
1930
type ?
|
1931 type UDD6
|
1932
11cv type ?
|
|
|
|
|
1932 15cv type
?
|
1932 Monaquatre type UY
|
1933
type ?
|
1933
Vivaquatre
|
|
|
|
|
1933
type ?
|
1933 type YPB/KZB
|
1933
type OSB
|
1933
type PRB
|
|
|
|
|
1933
type SXB
|
1933
type TIB
|
1933
type UDB
|
1933
type YGB
|
|
|
|
|
1933
Type TTB
|
1933
type YFB
|
1934 type ?
|
1934
type ABF
|
|
|
|
|
1934
type AFP2
|
1935
type KZ E |
1936 type ABFD1
|
1936 type AFK
|
|
|
|
|
1936 type AGC
|
1936 type OS
|
type ABGD |
1936 type OS
|
|
|
|
|
1936 type AGF
|
1937
type ADTD "longcourrier"
|
1937 type ADH
|
1937
type ADV1
|
|
|
|
|
1938 type AFR2
|
1937 type ADK1
|
1939 type AFP
|
|
1940-1954
Tijdens de
tweede wereldoorlog stond de productie geheel in het teken van de
oorlog. Tanks, vliegtuigmotoren en artillerietrekkers verlieten met
enige regelmaat de fabriek. Alleen een nieuwe auto werd tijdens de
oorlog in het diepste geheim ontwikkeld. Na de tweede wereldoorlog
concentreert Renault zicht volledig op lichte en middelklasse
vrachtauto's, zoals de Galion en de Goëlette. Zwaarste model uit die
tijd was de R4153 15-tonner met 120pk ondervloerdiesel. Na de oorlog
hanteert Renault R-nummers als een soort van type-aanduiding. Vanaf 1955
gaat de vrachtwagenproductie verder bij Saviem.
De
R-nummers (bestaande uit 4 cijfers)
|
Het
eerste cijfer geeft aan wat voor soort voertuig het is: 1=auto, 2=bestelauto
benzine, 3=tractor benzine, 4=bestelauto en vrachtauto diesel en 7=tractor
diesel.
|
|
De overige cijfers
geven aan welke uitvoering het is, aanduiding van de techniek
(motor- en chassisvariant) en het soort remmen, radiateur en
ophanging dat worden gebruikt. |
|
1000
en
1400kg
fourgon (na 1960 de Voltigeur en
de Goelette) |
750kg 4X4 |
Estafette |
R2060, R2061, R2062, R2065,
R2066, R2067, R2087, R2088, R2089, R4065, R4066, R4088 |
R2057, R2064, R2067,
R2068, R2069, R2152, R2240 |
R2130, R2131, R2132,
R2133, R2134, R2135, R2136, R2137 |
GALION
(2500kg, dubbellucht achter) |
Faineant |
Tancarville |
R2086, R2160, R2161, R2162,
R2163, R2164, R2165, R2166, R2167, R2168, R2169, R2240, R2242,
R2244, R4166, R4168, R4240, R4242, R4243, R4244, R4245, R4246, R4247
|
R2140, R2141, R2142, R2152, R2159, R2180, R2181, R4182, R2220, R2223,
R4140, R4141, R4144, R4145, R4146, R4147, R4148, R4152, R4153, R4154,
R4155, R4157, R4158, R4159, R4180, R4181, R4182, R4183, R4184, R4185,
R4186, R4220, R4221, R4222, R4223
|
R2185, R4153 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1940
type AHN
LEES MEER!
|
1940
type AHS
|
1941 Fourgonette
|
1941
type AHS
|
|
|
|
|
1941 type AHN
|
1941 type AHR
|
1945 1000kg |
1945 212 E1 |
|
|
|
|
1946 206 E1 Camionette |
1946 208
D1/E1 |
1946 R4080 |
1946 R4081 |
|
|
|
|
1951 1400kg
|
1947 Galion
|
1950 750kg 4x4
R2057
|
1950 Faineant
|
|
|
|
|
1950 1000kg
R2060 |
|
|
|
1955-1977
Op 23
december 1955 besloten Renault en de andere Franse truckmerken Somua en
Latil tot een fusie. Hieruit ontstond de "S.A. de Véhicules Industriels
et Equipments Méchaniques", afgekort Saviem. In 1957 verscheen de naam
LRS-Saviem op de grille. De eerste echte Saviem verscheen in 1959, type
JL. Spoedig kwamen er meer echte Saviems want in 1960 kwamen de JL21 en
JL23 op de markt. Beide vrachtwagens hadden nu een gemoderniseerde
cabine en waren herkenbaar aan de grote panoramische voorruit zonder
middenstijl en hadden op de grille 2 dwarsbalken. Echter bij de JL20
bleef de middenstijl gehandhaafd. In 1961 kreeg Renault het merendeel
van de aandelen in handen en werd voor het grootste deel baas bij Saviem.
Uiterlijk was dit alleen te zien doordat de letters LRS van de grille
verdwenen en alleen de naam Saviem overbleef. Begin
jaren '60 was Saviem opzoek naar een oplossing voor de ontwikkeling van
nieuwe en sterkere dieselmotoren. In 1961 kwam men uit bij Henschel. Er
werd een 25-jarig contract afgesloten. Henschel zou dan dieselmotoren
gaan leveren aan Saviem en Saviem op haar beurt zou dan lichte
trucktypen voor het Henschel programma leveren. Van 1961 tot 1963
verschenen er dus Henschels op de markt met de naam
Henschel-Saviem-Renault. Al in 1962 bleek dat samenwerking geen succes
was en in 1963 werd het contract beëindigd. Gemeenschappelijke produktie
kwam er dus niet van.
In datzelfde jaar sloot men een soortgelijke overeenkomst met MAN. Dit
leidde tot de verschijning van de nieuwe Saviem JM-serie. Deze wagens
waren voorzien van MAN-dieselmotoren. Herkenbaar waren ze aan de
horizontale chroomstrip en het Renaultlogo. In oktober 1964 hevelde
Renault de productie van ééntons bestelwagens en de 2,5 tons Galion
trucks over naar Saviem met als bedoeling om in de lichtere klasse voet
aan de grond te krijgen. Hieruit ontstond de SG-serie. Vanaf 1967 werden
deze ook als MAN verkocht. De samenwerking met MAN ging verder, motoren,
versnellingsbakken en cabines werden uitgewisseld. De SG-serie werd in
1969 ook door Alfa Romeo gebruikt. Uit 1976 komt de "club van
vier"-cabine, deze komt uit het samenwerkingsverband tussen Magirus,
Volvo, DAF en Saviem. Door Saviem als J- en H-serie gebruikt en door
Renault daarna als S- en M- en G-serie.
|
|
|
|
1956 Faineant R4154
|
1956 Tancarville TP10
|
1957 Saviem JL20/21/23/25/30
|
1957
|
|
|
|
|
1958
R2065
|
1959
Estafette
|
1960
Voltigeur (1000kg)
|
1960
Goelette (1400kg)
|
|
|
|
|
1960
Galion |
1960 Estafette Sinpar |
1961 R4
Fourgonnette
|
1964 Saviem
SB2
|
|
|
|
|
1964 Galion R4246
|
1964
Saviem Supergoelette |
1964
Saviem FAR
S5/S7/S8/SD5/SD8T |
1964 Saviem JM170
|
|
|
|
|
1964 JM200
|
1965 Saviem
SG2/SG4
|
1965 Saviem
JL20
|
1965 Saviem JM200T
|
|
|
|
|
1965 Saviem JM240
|
1966 Saviem
JL25/29
|
1967 Saviem
SM6
|
1967 Saviem SM8
|
|
|
|
|
1967 Saviem TP170
|
1967 Saviem SM170
|
1967 Saviem SM170N
|
1967 Saviem
SM280T |
|
|
|
|
1967 Saviem 1080H/1080HA |
1967 Saviem 10/12/21-215(DH) |
1967 Saviem SM170
|
1968 Saviem
SM10
|
|
|
|
|
1968 Saviem JM170
|
1968 Saviem
SM240
|
1968 Saviem SM240T
|
1968 Saviem SM280T
|
|
|
|
|
1969
R4 Fourgonnette
|
1970 7136/8168/9136/9168 HA
19215/22215 HA/DHA |
1971 SM180/12215/230 H17B/H19B/HAT |
1971 SM240 HT |
|
|
|
|
1973 Saviem
SM280TU
|
1975 R4 F4
|
1975 R4 F6
|
1975 Saviem JP11/13
|
|
|
|
|
1976 Saviem SM36.280
|
1976 Saviem Porte Grue/Crane
Carrier
|
1976 Saviem JN90
|
1977 Saviem HB26T
|
1978-1989
Op 2
september 1978 gaan Berliet en Saviem op in Renault Véhicules
Industriels. De trucks kregen niet alleen het Renaultlogo op hun grille,
maar ook nog hun eigen naam (Berliet en Saviem). Als typebenaming kreeg
ieder zijn eigen cijfer-lettercombinatie. Zo werd de TR280 trekker van
Berliet, de PX 28 bij Saviem, werd de TR305 de PX 30 en de TR350 de PX
40. Vanaf eind 1980 krijgen de trucks de naam Renault en een typenummer
met een R (R305, R310 enz.). Op basis van de Club-van-4-cabine komt de
C-serie uit in eind 1983, voorzien van eigentijdsere techniek. De nieuwe
combinatie Renault-Saviem-Berliet leverde pas in 1987 winst op. Nu wilde
Renault de vrachtwagenfabriek uitbouwen op wereldniveau. In 1978 worden
de Spaanse Dodge-Barreiros fabrieken overgenomen als mede de
bedrijfswagendivisie van de engelse Rootes-group toen beide in bezit van
Peugeot. Peugeot was aan beide bedrijven gekomen door de overname van
een meerderheidsbelang van Chrysler in deze ondernemingen. Vanaf 1983
zijn de Dodge-Barreiros trucks voorzien van de naam Renault. In 1988
neemt Renault 49% van het aandelenkapitaal van Mack over van de Signal
Corporation, en krijgt Renault de technische verantwoordelijkheid over
Mack. Door deze overname beschikte Renault nu ook over een Mack
assemblage fabriek in Australië, zodat men hier nu ook een uitvalsbasis
heeft. Mooie voorbeelden van vruchten uit die samenwerking zijn o.a. de
Mack Midliner (middenklasser) en Renault legervoertuigen met Mack-motor.
Andere relaties had Renault met Alfa-Romeo en Fiat-Iveco van de SOFIM
dieselmotoren fabrieken in Italië. Hier haalt Renault motoren voor o.a.
de Master en de B90. In 1987 krijgt de Midliner S een facelift en wordt
de Midliner M geïntroduceerd.
|
|
|
|
1978 R4
F4/F6
|
1978 Saviem HB15/19P/26
|
1978 Saviem PX28/30
|
1978
Saviem PS30T
|
|
|
|
|
1978 Saviem
PX40T
|
1978 Berliet
GBH260/280
|
1978
Saviem JN90
|
1978 Berliet
TR350
|
|
|
|
|
1978
Berliet TRH350
|
1978 Berliet
TR350 Centaure
|
1980 Trafic T800/1000/1300/P1400 |
1980
JE13/JP13B/JP13C/JP14/JP19 |
|
|
|
|
1980
GB191/231 |
1980
GF190/191/231 |
1980
GRH235 |
1980 GLR 190/230 |
|
|
|
|
1980
GBH260/280 |
1980
TBH280 |
1980
TLM280 |
1980 TRH280
|
|
|
|
|
1980
TR305
|
1980
TR350
|
1981 R310
|
1981
R360
|
|
|
|
|
1982
Master
T30/T30D/T31/ T31D/T35/T35D/P35/P35D |
1982
JK65/75/85
|
1982 G230/260
|
1982
G290 GT
|
|
|
|
|
1983
Dodge 50 |
1983
Dodge 100 |
D20 |
D3464 Turbo 300 |
|
|
|
|
1983
C/D35.82 |
1983
D26.26 |
1983
C/D38
TR355 |
1984 G230
Duplex
|
|
|
|
|
1984
R370 Turboleader
|
1985 Express/Rapid/Extra
|
1985
S130/150/170 |
6080 J/6090
J/6111 J Berliet Maroc |
|
|
|
|
S08-150 |
1986
S150
|
1986 G170
|
1986
C210/260/290 |
|
|
|
|
1986
CBH280/320 |
1986
CLR220/230 |
1986 CLM340 |
1986
C230/260/290.19T
|
|
|
|
|
6080 C/6090
C/6111 C Berliet Maroc |
1986 R390 Turboleader
|
1987
S220
|
1987 G170
|
|
|
|
|
1987 R310/340 Turboliner
|
1988
S150
|
1988
S170
|
1988 RI357
|
|
|
|
|
1988 R365
|
1988 R420
|
1988 DG170-17
Dodge |
1988 DG210-17
Dodge |
|
|
|
|
1989
Trafic T900/1100/1400/4x4
|
1989
S110
|
1989 Midliner M160/200/230
|
1989
G230
|
|
|
|
|
1989
R330 Maxicube
|
1989
R365
|
1989 CBH340
|
|
1990-2003
Eind 1990
wordt de AE-serie gepresenteerd. Deze nieuwe generatie zware
vrachtwagens brengen een ware schok te weeg in vrachtwagenland. De
concurrentie ziet een nieuw revolutionair concept de weg op komen met
als grootste kenmerken de vlakke vloer en de cabine die "zweeft" boven
het chassis. De R-serie krijgt een facelift en de naam Major. Vanaf 1991
is Renault volledig eigenaar van Mack. In 1996 komt dan eindelijk de
opvolger van de G- en R-serie: de Premium, en is verkrijgbaar in 2
varianten. In 2000 vervangt de nieuwe Midlum-truck de Midliner serie.
|
|
|
|
1990
CCH300 |
1990 B80/110
|
1990
G300 GT Air |
1990
G330 Duplex |
|
|
|
|
1990
G330 GT/G340 |
1990 Major
R340ti
|
1990
Major R380ti
|
1990 Major
R420ti
|
|
|
|
|
1990
AE 500
|
1991
Express/Rapid/Extra
|
1991
Midliner S120/140/160/180
|
1991
Midliner M150/180/210/230
|
|
|
|
|
1991 Manager
G200 GT
|
1991
Manager G230/280
|
1991
Manager
G270/300GT
|
1991 Manager
G330 GT
|
|
|
|
|
1991 Manager G340 GT AIR
|
1992
Messenger
B80/B110/B120 |
1992
Maxter
G300ti/340ti
|
1992 AE Magum
520
|
|
|
|
|
1994
C280/300/340
|
1995
Express/Rapid/Extra
|
1995 Master
T35D
|
1995
Midliner
S120/M180GT
|
|
|
|
|
1995 M180-13 4x4 |
1995 Major R385
|
1995 CBH320/350/385
|
1996
Premium distribution 210 |
|
|
|
|
1996
Premium Distribution 300
|
1996 Premium
Route 385
|
1996 Premium
route 340 Privilège
|
1996
S150 GT
|
|
|
|
|
1996 M230
GT
|
1997 Kerax
|
1997 Magnum
|
1997
Kangoo Express
|
|
|
|
|
1997 Master
|
1998 Midliner
M180 GT
|
1998 ME 180
|
1998 M150
|
|
|
|
|
1999 Mascott
90/110/130
|
2000
Kangoo Grand Volume |
2000 Traffic dCi80/100/140
|
2000 Midlum 150/180/220/270
|
|
|
|
|
2001
Magnum 400/440/480
|
2002
Premium Distribution 220 "vision"
|
2002 Premium
Distribution 270
|
2002
Premium Distribution 320
Privilège
|
|
|
|
|
2002
Premium Distribution
"vision-global"
|
2003
Kangoo dCi65/85
|
2003 Kangoo
Pick-up dCi65/85
|
2003 Master
|
|
|
|
|
2003
Premium Lander 320
|
2003 Premium
Lander 420
|
2003 Premium
Route 370
|
|
2004-heden
Het is 2004
als Renault Trucks, want zo heten ze dan, een meerderheidsbelang van de
bedrijfswagendivisie verkoopt aan Volvo. In de 2005 Magnum zit voortaan
Volvo-techniek. Met de presentatie van het studiemodel, de Radiance,
geeft Renault aan ook in de toekomst vrachtwagens met een
Renault-gezicht te blijven bouwen, ondanks de invloed van Volvo. Deze
samenwerking kan alleen maar meer geweldige nieuwe trucks opleveren.
In 2013 word de compleet nieuwe Range gepresenteerd onder de namen
C-serie, D-serie, K-serie & T-serie.
|