membre du passiflora:

 

       

COOPÉRATION

     
Suivez-Renaultoloog aussi sur :

Renaultoloog

Accueil

Le Renaultologiste

Bulletin d'information
Fête

Conducteurs Renault

Évènements

Maquettes

Miniatures

Collectionner

Renault - produits

L'histoire

Voitures

Véhicules utilitaires

Transport de passagers

Agriculture

Trains

Aviation

2-& 3-roues

Marine

Matériels de guerre

Concept-cars

Design

Renault - autosport

Formule 1

Paris-Dakar

Course de camion

Touring cars

Cupracers

Formules & Courses

Rallye

Voitures de record

Autre sports

Renault - autre

Véhicules spéciaux

Machines extrêmes

Entreprises

Logos & Style maison

Publicité

Sécurité

Environnement

Détails et Faits

Coopération

Films & Séries

Palmares

Liens

Liens

Renault "R-serie"
L'album de Fête
Livre de photos
Nouvelles des Renault
Clubs & Hobbyiste
Nouvelles de club
Miniatura
Losange Magazine

Contact

E-mail

Livre d'or

Forum

Autre

Publicité sur cette site

Références

Dégagament de responsabilités & Privacy

Partenaires officiels:
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Merci pour votre aide !


Votre annonce ici?

Envoyez une e-mail a Renaultoloog ou clickez ici pour plus d'infos


 

La coopération de Renault avec autre marques


Denk je bij jezelf, hé een Renault Midlum, nee het blijkt een DAF LF te zijn, of als je denkt dat het een Renault Trafic is blijkt het een Opel Vivaro te zijn. Het is allang niet vreemd meer dat fabrikanten dezelfde producten aanbieden. Onderdelen gebruiken van anderen is al van het begin af aan normaal. Louis Renault gebruikte bij zijn eerste auto al een motor van De Dion. Door de jaren heen is er veel aan onderdelen geruild. Vooral carrosserieën en motoren zijn hot items. Maar ook het gezamenlijk ontwikkelen van onderdelen is gebruikelijk, met als belangrijkste reden de kostenbesparing. Voorbeeld hiervan is de "Club-van-vier"-cabine. Deze kleine vrachtautocabine werd door Volvo, Magirus, Daf en Saviem gezamenlijk ontwikkeld in 1974 en door Renault tot 1998 gebruikt. Aan de hand van het volgend overzicht zie je een voorbeelden van hoe de Renault er uit ziet in een samenwerkingsverband en hoe de diverse andere merken met  dezelfde carrosseriën er uit zien. Kijk mee wat er zoal geruild en samengewerkt wordt ...


Renault & Dacia

Dacia hoort bij de Renault groep. Zij bouwden de 8 en 12 in licentie na. De Dacia Logan is hun nieuwste product en voorzien van onderdelen van Renault. Hij heeft een eigen carrosserie.

  Dacia 1100 1968 Renault 12
 
Dacia 1300 1971 Dacia 1300 Dacia 1310 Berlina
Renault 12 Break Dacia 1310 CI Break 2005 Logan
2006 Logan 2006 Logan 2006 Logan MCV
2006 Logan MCV 2007 Logan Van 2008 Logan
2008 Sandero 2008 Logan MCV 2009 Sandero Stepway
2010 Duster 2012 Lodgy 2012 Sandero
2012 Logan 2012 Sandero Stepway 2013 Duster
   
2017 Duster    

Bulgarrenault & Bulgaralpine

Bulgarrenault zijn auto's en Bulgaralpine zijn sportwagens die in de Bulgarrenault fabrieken in Plovdiv Bulgarije werden gemaakt.

Bulgarrenault 10 Bulgarrenault 8 Bulgaralpine Berline

Renault Samsung Motors

 

SM3 QM5 SM7
SM3 SM5 SM7
2013 QM3 2016 SM3 ZE 2017 SM6

Farma E


Saviem SM: MAN, ÖAF & ROMAN-DAC

Vanaf 1968 levert Saviem versnellingsbakken en cabines aan MAN. In ruil hiervoor krijgt Saviem zware 6- en 8-cylinder motoren van MAN tot haar beschikking. Deze MAN diesels zaten met name in de SM- serie. Roman zal later de SM-cabine ook in licentie nabouwen voor hun trucks.

1969 Saviem SM280 MAN 26 280 DF ÖAF 33 280 F
ÖAF 19.256 ÖAF 25.240 ÖAF 16.186 & 19.230
Roman DAC 7.120 FK Roman DAC 6turbo USA 1989 Roman

Roman - DAC

   

Roman DAC 19.380 FLS met Renault motor

   

Heuliez

met Renault motor en onderdelen

   

Heuliez fabriek

Exposition Paris 1955

Renault Heuliez Galion R2168 1963

Renault Heuliez Galion R2168 1963


Renault motoren in Volvo's

Bijdrage: Deniz K.

Volvo 340 B14 Motor in de 340 1.4 L carburateur. 1.6i multipoint injectie (B16F), gelijk aan de F3N maar heeft de zelfde boring x slag als de F8M Diesel. De 1.7 was identiek behalve de grotere cilinderinhoud (de B18FP/EP).
1.7 (B18E) Ook deze is gebaseerd op de F3N. Met een Bosch injectie systeem (de andere zijn Siemens Fenix). 1.7 Turbo, B18FT Ook gebaseerd op de F3N. Getuned door Porsche naar 170PK maar door Volvo beperkt tot 120PK. 1.8 singlepoint injectie (B18U). Gebaseerd op de F3P.
B18KP in de 400 serie en B172K in de 340 1.7 Liter Carburateur. Volvo 460 De 2 liter B20F Gebaseerd op de F3R.

Secma

avec moteur Renault

http://www.secmavehicule.com/secma-f16.php

 

Secma F16


Manic

avec moteur et pièces Renault

http://gtfrance.free.fr/manic.html

http://www.leblogauto.ca/index.php/post/2013/04/12/la-manic-gt-une-quebecoise-francaise

http://www.gatsbyonline.com/main.aspx?page=text&id=874&cat=auto

Manic GT


Kerax: Tatra & Kraz

  Tatra T810 Tatra T810
 
Kraz N23 Kraz  

Poncin


1956 Autobleu Renault 4cv

 


Ika-Torino Renault

IKA "Industrias Kaiser Argentina" [Argentinian Kaiser Industries](1966)

IKA-Renault [in society]  (1967-1976) / Renault (1976-1982) 

De Torino werd geproduceerd in Argentinië en was dus een geheel Argentijns project en product. IKA-Renault maakte onder licentie van Renault de Gordini/Dauphine, R12, R4, R6...  en enkele auto's onder licentie van AMC (American Motors Company) zoals de Rambler classic, Ambassador 990, JEEP. De Torino werd gemaakt door Renault Argentina tussen 1973 en 1982. De Torino werd opgevolgd door de R18 en de Fuego . De Fuego GTA MAX werd alleen maar in Argentinië ontworpen en geproduceerd in de Santa Isabel Factory in Santa Isabel, Cordoba.

Torino 380W, 1966-1970 Torino TS, 1970-1976 TorinoTSX, 1976-1979
www.torosite.com.ar 
  Torino ZX, 1979-1982 Fuego GTA MAX, 1989-1993

S, M & G-serie, Midliner, Manager & Maxter: Mack, MAN-Meccanica & ROSS

Renault is meerdere jaren eigenaar van Mack en brengt hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale markten (o.a. Amerika en Australië). Man-Meccania is een Italiaanse 4-wielaangedreven voertuigen fabrikant die Renault midliner-cabines op hun chassis gebruikt.

Midliner 210

1986 G170

Mack MS 200

Mack G-serie Australia Mack CS Midliner Man-Meccanica MM99T
Mack Manager 1994 Mack Maxter 1994 ROSS
Mack Freedom Mack Mid-liner Mack Manager series

Midlum: Mack, Volvo & DAF

De Midlum-cabine is het resultaat van een hechte samenwerking tussen Renault, DAF en Leyland. De ontwikkeling begon in 1997 en werd gedaan door de diverse afgevaardigden van de truckfabrikanten. In Frankrijk werd de cabine ontwikkeld en word hier ook geproduceerd. Omdat Renault eigenaar is van Mack word deze als Mack Midlum geleverd op lokale markten (o.a. Amerika en Australië). Volvo op haar beurt is weer grootaandeelhouder van Renault Trucks en gebruikt de Midlum cabine op die manier weer voor de VM-serie die op lokale markten (zoals Brazilië) geleverd wordt.

Renault Midlum Mack Midlum MV15 Mack Midlum Extreme 4x2
Volvo VM23 Volvo FL DAF LF
 
Peterbilt DAF LF Kenworth DAF LF  

Saviem SG: Avia, MAN & Alfa Romeo

Renault werkt samen met Avia (Tsjechië), zij bouwen in licentie deze wagen na. Samenwerkingsovereenkomsten werden er ook gesloten met MAN (o.a. ook voor de SM-serie) en Alfa Romeo.

Saviem SG3 Avia Avia A31 Turbo
Avia A75 turbo 1997 MAN 485 1970 Alfa Romeo A38n uit 1968

Trafic: Opel, Vauxhall, Chevrolet, Nissan, Inokom, Tata & Fiat

Renault ontwierp van de Trafic de carrosserie en de aandrijflijn. Hij word bij General Motors (Opel en Vauxhall) in Engeland geproduceerd. Als Nissan is hij leverbaar omdat Renault grootaandeelhouder is van Nissan.

Renault Trafic Vauxhall Arena Opel Arena
Inokom Permas Tata Winger Chevrolet Space Van
Chevrolet Space Van Renault Trafic Vauxhall Vivaro
Nissan Primastar Opel Vivaro Opel Vivaro
   
Fiat Talento    

Master: Opel, Vauxhall & Nissan

Renault ontwikkelde en produceerd de Master. General Motors verkoopt de Master als Opel en Vauxhall. Omdat Renault grootaandeelhouder is van Nissan leveren zij een exacte kopie van de Master als Interstar.

  Vauxhall Movano Nissan Interstar
Opel Movano Renault Master Vauxhall Movano
Nissan Interstar Opel Movano Renault Master
Vauxhall Movano Nissan NV 400 Opel Movano

Renault/Saviem: Club van 4

De club van vier is een samenwerkingsverband tussen Saviem, DAF, Volvo en Magirus (later Iveco). Het ging hier om een gezamelijke ontwikkeling van de cabine. De trucks waren middenklassers van 9-13 ton, voorzien van een 5-versnellingsbak van ZF.

Saviem JR21 DAF FA 1500 Volvo F6-10
   
Magirus Deutz    

Premium Route:

Mack & Sisu

 

Renault was ooit en tijd eigenaar van Mack en Sisu en bracht hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale markten (o.a. Amerika, Australië en Scandinavië).

Renault Premium Route
Mack Qantum Sisu E12 Sisu E18
2005 Sisu Works C500/C600/R500 Sisu Timber C5200/C550/C630/R500

Premium Distribution:

Mack, Sisu & Volvo

Renault was ooit een tijd eigenaar van Mack en Sisu en bracht hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale markten (o.a. Amerika, Australië en Scandinavië).

Renault Premium Distribution
Sisu E11 Mack Premium 4x2 Volvo FE

Ceres: John Deere 3000 serie

Renault verkoopt de ceres-serie aan John Deere. Onder de naam 3000-serie werd hij geleverd door John Deere. Renault koopt op haar beurt weer motoren bij John Deere voor o.a. de Ares tractoren. De Motoren hebben de naam DPS (Deere Power Systems).

 
  John Deere 3400  

Mascott: Iveco Daily

Op basis van de Master ontwikkelde Renault de Mascott. De gehele aandrijflijn komt van Sofim. Sofim is onderdeel van Iveco. Een behoorlijk aantal plaatwerkonderdelen komen uit dezelfde fabriek. De auto's zijn niet identiek.

 
  Iveco Daily  

Kangoo:

Nissan Kubistar Mercedes-Benz Citan

2012, Mercedes-Benz Citan

Renault is grootaandeelhouder bij Nissan. De diverse kleine bedrijfswagens van Renault zijn derhalve ook als Nissan verkrijgbaar.

  Nissan Kubistar

Henschel-Saviem-Renault

Begin jaren 60 was Saviem opzoek naar een oplossing voor de ontwikkeling van nieuwe en sterkere dieselmotoren. In 1961 kwam men uit bij Henschel. Er werd een 25-jarig contract afgesloten. Henschel zou dan dieselmotoren gaan leveren aan Saviem en Saviem op haar beurt zou dan lichte trucktypen voor het Henschel programma leveren. Van 1961 tot 1963 verschenen er dus Henschels op de markt met de naam Henschel-Saviem-Renault. Al in 1962 bleek dat samenwerking geen succes was en in 1963 werd het contract beëindigd. Gemeenschappelijke produktie kwam er dus niet van.


Renaultoloog | Accueil | Le Renaultologiste | Bulletin d'information | Fête | Conducteurs Renault | Évènements | Maquettes | Miniatures | Collectionner | L'histoire | Voitures | Véhicules utilitaires | Transport de passagers | Agriculture | Trains | Aviation | 2-& 3-roues | Marine | Matériels de guerre | Concept-cars | Design | Formule 1 | Paris-Dakar | Course de camion | Touring cars | Cupracers | Formules & Courses | Rallye | Voitures de record | Autre sports | Véhicules spéciaux | Machines extrêmes | Entreprises | Logos & Style maison | Publicité | Sécurité | Environnement | Détails et Faits | Coopération | Films & Séries | Palmares | Liens | Clubs & Hobbyiste | Contact | Publicité sur cette site | Références | Dégagament de responsabilités & Privacy