|
|
|
Suivez-Renaultoloog aussi sur : |
 |
 |
|
|
La
coopération de Renault avec autre marques
Denk
je bij jezelf, hé een Renault Midlum, nee het blijkt een DAF LF te zijn,
of als je denkt dat het een Renault Trafic is blijkt het een Opel Vivaro
te zijn. Het is allang niet vreemd meer dat fabrikanten dezelfde producten
aanbieden. Onderdelen gebruiken van anderen is al van het begin af aan
normaal. Louis
Renault gebruikte bij zijn eerste auto al een motor van De Dion. Door de
jaren heen is er veel aan onderdelen geruild. Vooral carrosserieën en
motoren zijn hot items. Maar ook het gezamenlijk ontwikkelen van
onderdelen is gebruikelijk, met als belangrijkste reden de
kostenbesparing. Voorbeeld hiervan is de "Club-van-vier"-cabine.
Deze kleine vrachtautocabine werd door Volvo, Magirus, Daf
en Saviem
gezamenlijk ontwikkeld in 1974 en door Renault tot 1998 gebruikt. Aan
de hand van het volgend overzicht zie je een voorbeelden van hoe de Renault er uit
ziet in een samenwerkingsverband en hoe de diverse andere merken
met dezelfde carrosseriën er uit zien. Kijk mee
wat er zoal geruild en samengewerkt wordt ...
Bulgarrenault & Bulgaralpine
Bulgarrenault zijn auto's en Bulgaralpine zijn sportwagens die in de
Bulgarrenault fabrieken in Plovdiv Bulgarije werden gemaakt.
 |
 |
 |
Bulgarrenault 10 |
Bulgarrenault 8 |
Bulgaralpine Berline |
Roman -
DAC
 |
|
|
Roman DAC 19.380
FLS met Renault motor |
|
|
Heuliez
met Renault
motor en onderdelen |
 |
|
|
Heuliez fabriek |
 |
 |
 |
Exposition
Paris 1955 |
Renault Heuliez
Galion R2168 1963 |
Renault Heuliez
Galion R2168 1963 |
Poncin
1956
Autobleu Renault
4cv
Ika-Torino
Renault
IKA "Industrias
Kaiser Argentina" [Argentinian Kaiser
Industries](1966)
IKA-Renault [in
society] (1967-1976) / Renault (1976-1982)
De
Torino werd geproduceerd in Argentinië en was
dus een geheel Argentijns project en product. IKA-Renault
maakte onder licentie van Renault de Gordini/Dauphine,
R12, R4, R6... en enkele auto's onder licentie
van AMC (American Motors Company) zoals de Rambler
classic, Ambassador 990, JEEP. De Torino werd
gemaakt door Renault Argentina tussen 1973 en 1982.
De Torino werd opgevolgd door de R18 en de Fuego .
De Fuego GTA MAX werd alleen maar in Argentinië
ontworpen en geproduceerd in de Santa Isabel Factory
in Santa Isabel, Cordoba.
 |
 |
 |
Torino 380W,
1966-1970 |
Torino TS,
1970-1976 |
TorinoTSX,
1976-1979 |
www.torosite.com.ar |
 |
 |
|
Torino ZX,
1979-1982 |
Fuego GTA MAX,
1989-1993 |
S, M & G-serie, Midliner,
Manager & Maxter: Mack, MAN-Meccanica & ROSS
Renault is meerdere jaren
eigenaar van Mack en brengt hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale
markten (o.a. Amerika en Australië). Man-Meccania is een Italiaanse
4-wielaangedreven voertuigen fabrikant die Renault midliner-cabines op hun
chassis gebruikt.
Renault
& Dacia
Dacia hoort bij de Renault groep.
Zij bouwden de 8 en 12 in licentie na. De Dacia Logan is hun nieuwste
product en voorzien van onderdelen van Renault. Hij heeft een eigen
carrosserie.
Premium Distribution:
Mack, Sisu &
Volvo
|
 |
Renault was ooit
een tijd
eigenaar van Mack en Sisu en bracht hun trucks ook als die merken uit op diverse
lokale markten (o.a. Amerika, Australië en Scandinavië). |
Renault Premium
Distribution |
 |
 |
 |
Sisu E11 |
Mack Premium 4x2 |
Volvo FE |
Ceres: John Deere 3000 serie
Renault
verkoopt de ceres-serie aan John Deere. Onder de naam 3000-serie werd
hij geleverd door John Deere. Renault koopt op haar beurt weer motoren
bij John Deere voor o.a. de Ares tractoren. De Motoren hebben de naam DPS (Deere Power Systems).
 |
 |
|
|
John Deere 3400 |
|
Mascott: Iveco
Daily
Op basis van de
Master ontwikkelde Renault de Mascott. De gehele aandrijflijn komt van Sofim.
Sofim is onderdeel van Iveco. Een behoorlijk aantal plaatwerkonderdelen komen
uit dezelfde fabriek. De auto's zijn niet identiek.
 |
 |
|
|
Iveco Daily |
|
Kangoo:
Nissan Kubistar Mercedes-Benz
Citan
|
 |
 |
|
2012, Mercedes-Benz Citan |
 |
Renault is
grootaandeelhouder bij Nissan. De diverse kleine bedrijfswagens van Renault zijn
derhalve ook als Nissan verkrijgbaar.
|
 |
|
Nissan Kubistar |
Henschel-Saviem-Renault
Begin jaren 60 was Saviem opzoek
naar een oplossing voor de ontwikkeling van nieuwe en sterkere
dieselmotoren. In 1961 kwam men uit bij Henschel. Er werd een 25-jarig
contract afgesloten. Henschel zou dan dieselmotoren gaan leveren aan
Saviem en Saviem op haar beurt zou dan lichte trucktypen voor het
Henschel programma leveren. Van 1961 tot 1963 verschenen er dus
Henschels op de markt met de naam Henschel-Saviem-Renault. Al in 1962
bleek dat samenwerking geen succes was en in 1963 werd het contract beëindigd.
Gemeenschappelijke produktie kwam er dus niet van.
|