membre du passiflora:  

COOPÉRATION

 

La coopération de Renault avec autre marques

 

Merci pour votre aide !

 
   
 
Suivez-nous sur :

Renaultoloog

Accueil

Le Renaultologiste

Bulletin d'information
Fête 2012
Fête 2014
Fête 2016

Conducteurs Renault

Évènements

Clubs & Hobbyiste

Club nouvelles
Miniatura

Maquettes

Miniatures

Collectionner

Online shop

Renault - produits

Renault nouvelles

L'histoire

Voitures

Vehicules utilitaires

Transport des voyageurs

Agriculture

Trains

Aviation

2-& 3-roues

Marine

Matériels de guerre

Concept-cars

Design

Renault - autosport

Formule 1

Paris-Dakar

Course de camion

Touring cars

Cupracers

Formules & Courses

Rallye

Voitures de record

Autre sports

Renault - autre

Véhicules spéciaux

Machines extrêmes

Entreprises

Logos & Style maison

Publicité

Sécurité

Environnement

Détails et Faits

Coopération

Films & Séries

Palmares

Liens

Liens

Losange Magazine
Renault "R-serie"
L'album de Fête
Livre de photo 1
Livre de photo 2
Livre de photo 3

Contact

E-mail

Livre d'or
Forum

Autre

Faire votre publicité sur cette site

Références

Dégagament de responsabilités
Partenaires officiels:
Renault dealer Janssen
 
Renault dealer Strijbosch
 
Nebim B.V.
 
Dijkstra & Langeweg, Rutten
 

Dé site met AL het Renault nieuws!

Votre annonce ici?

Envoyez une e-mail a Renaultoloog ou clickez ici pour plus d'infos

Denk je bij jezelf, hé een Renault Midlum, nee het blijkt een DAF LF te zijn, of als je denkt dat het een Renault Trafic is blijkt het een Opel Vivaro te zijn. Het is allang niet vreemd meer dat fabrikanten dezelfde producten aanbieden. Onderdelen gebruiken van anderen is al van het begin af aan normaal. Louis Renault gebruikte bij zijn eerste auto al een motor van De Dion. Door de jaren heen is er veel aan onderdelen geruild. Vooral carrosserieën en motoren zijn hot items. Maar ook het gezamenlijk ontwikkelen van onderdelen is gebruikelijk, met als belangrijkste reden de kostenbesparing. Voorbeeld hiervan is de "Club-van-vier"-cabine. Deze kleine vrachtautocabine werd door Volvo, Magirus, Daf en Saviem gezamenlijk ontwikkeld in 1974 en door Renault tot 1998 gebruikt. Aan de hand van het volgend overzicht zie je een voorbeelden van hoe de Renault er uit ziet in een samenwerkingsverband en hoe de diverse andere merken met  dezelfde carrosseriën er uit zien. Kijk mee wat er zoal geruild en samengewerkt wordt ...


Secma

met Renault motor

http://www.secmavehicule.com/secma-f16.php

 

Secma F16



Kerax: Tatra & Kraz

Tatra T810 Tatra T810 Kraz N23

Poncin  

4x4, 6x6, 8x8

met Renault motor

http://www.oto6.fr/6roues/6rouesponcin.htm


1956 Autobleu

Renault 4cv


Ika-Torino Renault

IKA "Industrias Kaiser Argentina" [Argentinian Kaiser Industries](1966)

IKA-Renault [in society]  (1967-1976) / Renault (1976-1982)

 
De Torino werd geproduceerd in Argentinië en was dus een geheel Argentijns project en product.
Torino 380W, 1966-1970 Torino TS, 1970-1976 TorinoTSX, 1976-1979
IKA-Renault maakte onder licentie van Renault de Gordini/Dauphine, R12, R4, R6...  en enkele auto's onder licentie van AMC (American Motors Company) zoals de Rambler classic, Ambassador 990, JEEP.
De Torino werd gemaakt door Renault Argentina tussen 1973 en 1982.
 
De Torino werd opgevolgd door de R18 en de Fuego.
 
De Fuego GTA MAX werd alleen maar in Argentinië ontworpen en geproduceerd in de Santa Isabel Factory in Santa Isabel, Cordoba.
Torino ZX, 1979-1982 Fuego GTA MAX, 1989-1993 www.torosite.com.ar 

Midliner:

Mack & MAN-Meccanica

Renault is eigenaar van Mack en brengt hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale markten (o.a. Amerika en Australië). Man-Meccania is een Italiaanse 4-wielaangedreven voertuigen fabrikant die Renault midliner-cabines op hun chassis gebruikt.
Midliner 210 Mack MS 200 Mack CS Midliner

Mack Mid-liner Mack Freedom Man-Meccanica MM99T

Midlum: Mack, Volvo & DAF

 
Renault Midlum Mack Midlum MV15 Mack Midlum Extreme 4x2
Volvo VM23 Volvo FL DAF LF
De Midlum-cabine is het resultaat van een hechte samenwerking tussen Renault, DAF en Leyland. De ontwikkeling begon in 1997 en werd gedaan door de diverse afgevaardigden van de truckfabrikanten. In Frankrijk werd de cabine ontwikkeld en word hier ook geproduceerd. Omdat Renault eigenaar is van Mack word deze als Mack Midlum geleverd op lokale markten (o.a. Amerika en Australië). Volvo op haar beurt is weer grootaandeelhouder van Renault Trucks en gebruikt de Midlum cabine op die manier weer voor de VM-serie die op lokale markten (zoals Brazilië) geleverd wordt.
Peterbilt DAF LF Kenworth DAF LF

Saviem SG:

Avia, MAN & Alfa Romeo

Renault werkt samen met Avia (Tsjechië), zij bouwen in licentie deze wagen na. Samenwerkingsovereenkomsten werden er ook gesloten met MAN (o.a. ook voor de SM-serie) en Alfa Romeo.
Saviem SG3 Avia Avia A31 Turbo
Avia A75 turbo 1997 MAN 485 1970 Alfa Romeo A38n uit 1968

Trafic: Opel, Vauxhall, Chevrolet, Nissan, Inokom & Tata

Renault Trafic Vauxhall Arena Opel Arena
Inokom Permas Tata Winger Chevrolet Space Van
Renault ontwierp van de Trafic de carrosserie en de aandrijflijn. Hij word bij General Motors (Opel en Vauxhall) in Engeland geproduceerd. Als Nissan is hij leverbaar omdat Renault grootaandeelhouder is van Nissan.
Chevrolet Space Van Renault Trafic
Vauxhall Vivaro Nissan Primastar Opel Vivaro

Master:

Opel, Vauxhall & Nissan

Renault ontwikkelde en produceerd de Master. General Motors verkoopt de Master als Opel en Vauxhall. Omdat Renault grootaandeelhouder is van Nissan leveren zij een exacte kopie van de Master als Interstar. Vauxhall Movano
Nissan Interstar Opel Movano Renault Master
Vauxhall Movano Nissan Interstar Opel Movano
Renault Master Vauxhall Movano Nissan NV 400
   
Opel Movano    

Renault & Dacia

Dacia hoort bij de Renault groep. Zij bouwden de 8 en 12 in licentie na. De Dacia Logan is hun nieuwste product en voorzien van onderdelen van Renault. Hij heeft een eigen carrosserie. Dacia 1100 1968
 
Renault 12 Dacia 1300 1971 Dacia 1300
Dacia 1310 Berlina Renault 12 Break Dacia 1310 CI Break
2005 Logan 2006 Logan 2006 Logan
2006 Logan MCV 2006 Logan MCV 2007 Logan Van
2008 Logan 2008 Sandero 2008 Logan MCV
2009 Sandero Stepway 2010 Duster 2012 Lodgy
2012 Sandero 2012 Logan 2012 Sandero Stepway
   
2013 Duster    

Saviem SM:

MAN, ÖAF & ROMAN

Vanaf 1968 levert Saviem versnellingsbakken en cabines aan MAN. In ruil hiervoor krijgt Saviem zware 6- en 8-cylinder motoren van MAN tot haar beschikking. Deze MAN diesels zaten met name in de SM- serie. Roman zal later de SM-cabine ook in licentie nabouwen voor hun trucks. 1969 Saviem SM280
MAN 26 280 DF ÖAF 33 280 F 1989 Roman

Renault/Saviem:

Club van 4

De club van vier is een samenwerkingsverband tussen Saviem, DAF, Volvo en Magirus (later Iveco). Het ging hier om een gezamelijke ontwikkeling van de cabine. De trucks waren middenklassers van 9-13 ton, voorzien van een 5-versnellingsbak van ZF. Saviem JR21
DAF FA 1500 Volvo F6-10 Magirus Deutz

Premium Route:

Mack & Sisu

Renault was ooit en tijd eigenaar van Mack en Sisu en bracht hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale markten (o.a. Amerika, Australië en Scandinavië).
Renault Premium Route
Mack Qantum Sisu E12 Sisu E18
2005 Sisu Works C500/C600/R500 Sisu Timber C5200/C550/C630/R500

Premium Distribution:

Mack, Sisu & Volvo

Renault was ooit een tijd eigenaar van Mack en Sisu en bracht hun trucks ook als die merken uit op diverse lokale markten (o.a. Amerika, Australië en Scandinavië). Renault Premium Distribution
Sisu E11 Mack Premium 4x2 Volvo FE

Ceres:

John Deere

3000 serie

Renault verkoopt de ceres-serie aan John Deere. Onder de naam 3000-serie werd hij geleverd door John Deere. Renault koopt op haar beurt weer motoren bij John Deere voor o.a. de Ares tractoren. De Motoren hebben de naam DPS (Deere Power Systems). John Deere 3400

Mascott:

Iveco Daily

Op basis van de Master ontwikkelde Renault de Mascott. De gehele aandrijflijn komt van Sofim. Sofim is onderdeel van Iveco. Een behoorlijk aantal plaatwerkonderdelen komen uit dezelfde fabriek. De auto's zijn niet identiek. Iveco Daily

Kangoo:

Nissan Kubistar Mercedes-Benz Citan

2012, Mercedes-Benz Citan

Renault is grootaandeelhouder bij Nissan. De diverse kleine bedrijfswagens van Renault zijn derhalve ook als Nissan verkrijgbaar.

  Nissan Kubistar

Renault Samsung Motors

SM3 QM5 SM7
SM3 SM5 SM7
   
2013 QM3    

Henschel-Saviem-Renault

Begin jaren 60 was Saviem opzoek naar een oplossing voor de ontwikkeling van nieuwe en sterkere dieselmotoren. In 1961 kwam men uit bij Henschel. Er werd een 25-jarig contract afgesloten. Henschel zou dan dieselmotoren gaan leveren aan Saviem en Saviem op haar beurt zou dan lichte trucktypen voor het Henschel programma leveren. Van 1961 tot 1963 verschenen er dus Henschels op de markt met de naam Henschel-Saviem-Renault. Al in 1962 bleek dat samenwerking geen succes was en in 1963 werd het contract beëindigd. Gemeenschappelijke produktie kwam er dus niet van.


 
     
       
 

©2004-2015 Renaultoloog - ©Renault - ©Renault Trucks - ©Tony Vos - ©Mack Trucks USA - ©Mack Trucks Australia - ©Dacia - ©Sisu auto - ©Truckstar Magazine ©Avia - ©Volvo Trucks - ©DAF - ©General Motors - ©Nissan - ©Uitgeverij Atlas/Editions Rencontre - ©Iveco - ©Renault Samsung Motors - ©Torino